To atak rosyjskich wojsk na Ukrainę spowodował, że Polacy postanowili zaopatrzyć się w gotówkę. Od kilku osób usłyszeliśmy dziś, że nie udało im się wypłacić z bankomatów gotówki, bo jej po prostu nie było. Jeden z Czytelników poinformował nas, że w pewnym strzeleckim banku nie mógł wypłacić wszystkich pieniędzy z zagranicznego konta, ponieważ obowiązują limity.
W związku z tym wysłaliśmy zapytanie do kilku banków, żeby dowiedzieć się, czy zauważalny jest wzrost liczby klientów w placówkach i zwiększona liczba wypłat z bankomatów.
- Od czwartku w związku z sytuacją na Ukrainie odnotowujemy zwiększoną liczbę wypłat gotówki w oddziałach i bankomatach. Może się więc zdarzyć, że wystąpi jej chwilowa niedostępność. Staramy się na bieżąco uzupełniać gotówkę. Wszyscy zainteresowani jej wypłatą zostaną obsłużeni. Ponadto na bieżąco realizowane są płatności elektroniczne. Dodatkowo przypominamy, że depozyty w Polsce do kwoty 100 tys. euro są objęte gwarancją Bankowego Funduszu Gwarancyjnego - informuje biuro komunikacji Banku Pekao S.A.
Zwiększone zainteresowanie wypłatami gotówki zauważalne jest również w oddziałach i w bankomatach PKO Bank Polski. Jak ustaliliśmy instytucja jest dobrze przygotowana na tę sytuację, podobna miała już miejsce na początku 2020 r. tuż po wybuchu pandemii COVID-19. Bank dysponuje odpowiednimi zasobami gotówki i w większości oddziałów oraz bankomatów jest ona dostępna na bieżąco
- W niektórych lokalizacjach, gdzie popyt na gotówkę jest szczególnie wysoki, przejściowo, do momentu dostarczenia jej kolejnego transportu, wypłata gotówki może być utrudniona. Są to jednak sytuacje, które mają charakter lokalny i krótkotrwały, a ich jedynym powodem są ograniczenia logistyczne - informuje Piotr Wardziak, ekspert z PKO Bank Polski. - Zwracamy także uwagę na fakt, że większe wypłaty gotówki w oddziałach trzeba awizować – czyli uprzedzić oddział o zamiarze takiej wypłaty i umówić się na dogodny termin dokonania takiej operacji. Konieczność awizacji większych wypłat nie jest nowym rozwiązaniem - stosowana jest od wielu lat i wynika z konieczności zaplanowania z wyprzedzeniem odpowiednich dostaw gotówki. Wysokość wypłat, które trzeba wcześniej awizować może być różna w zależności od oddziału. Wszystkich klientów zachęcamy do korzystania z rozwiązań bezgotówkowych – przelewów, płatności kartowych i transferów BLIK - dodaje.
Ewa Krawczyk, menedżer ds. komunikacji z mediami w Santander Bank Polska, zapewniła nas, że instytucja jest przygotowana do zaspokojenia bieżących potrzeb klientów w zakresie transakcji gotówkowych i bezgotówkowych.
- Zarówno nasze placówki, jak i bankomaty są na bieżąco zasilane w gotówkę. Nieznaczne opóźnienia w zaopatrzeniu w gotówkę mogą występować lokalnie, z uwagi na większe zainteresowanie klientów. Zwracamy uwagę, że w przypadku wypłat w bankomatach klienci Santander Bank Polska ustawiają swoje własne limity dzienne w usługach bankowości elektronicznej lub aplikacji mobilnej. W przypadku chęci dokonania większej wypłaty prosimy pamiętać o zmianie tego limitu - mówi Ewa Krawczyk.
Narodowy Bank Polski opublikował także komunikat o zapewnieniu ciągłego dostępu do gotówki w Polsce.
Ważny komunikat Narodowego Banku Polskiego⬇️https://t.co/koVsGfg6lY#NBP pic.twitter.com/y6MmN0qu3G
— Narodowy Bank Polski (@nbppl) February 25, 2022
Czytaj wszystkie najważniejsze informacje z powiatu strzeleckiego. Kup aktualne e-wydanie "Strzelca Opolskiego"!
Komentarze