Olej silnikowy powinno wymieniać się nie rzadziej, niż po 15-20 tys. kilometrów. Przekroczyć tę liczbę mogą jedynie użytkownicy samochodów, którzy poruszają się po mało wymagających i wygodnych dla samochodu trasach. Intensywne eksploatowanie silnika potrzebuje wymiany oleju już nawet po 10 tys. kilometrów przebiegu. W samochodach, z których rzadko się korzysta, olej wymienia się raz w roku.
Na co zwracać uwagę podczas wyboru oleju?
Zawsze należy kierować się możliwościami silnika i wymaganiami producenta. Nie warto w tym przypadku testować własnych rozwiązań i pomysłów. Cechy, na jakie można zwrócić uwagę przy wyborze oleju silnikowego, to:
- Poziom lepkości – określają go dwa parametry, lepkość zimową (0W – 25W) oraz letnią (W8 – W60). Im wyższy poziom obciążenia silnika, tym wyższy wymóg dotyczący lepkości oleju. Najbardziej popularne na rynku są 5w30 oraz 5w40.
- Norma jakości ACEA stworzona przez Europejskie Zrzeszenie Producentów Pojazdów Samochodowych, dzieli się na trzy normy:
- norma A/B – podstawowe oleje dla silników Diesla i benzynowych,
- norma C – oleje dedykowane nowoczesnym silnikom benzynowym i Diesla, przystosowanych do nowych obostrzeń czystości spalin,
- norma E – oleje do silników Diesla samochodów ciężarowych.
- Norma jakości API - stworzony przez Amerykański Instytut Nafty, dzieli się na dwie normy. Dla silników benzynowych normą jest C, dla silników Diesla – S. Jakość oleju określana jest przez drugą literę oznaczenia normy, im wyższa, tym lepsza jakość oleju. Przykładowo olej CD jest lepszy jakościowo od oleju CC.
- Aprobata (klasa jakości) – zależna od producenta samochodu.
Przed zakupem należy upewnić się, jaki typ oleju będzie odpowiadał silnikowi samochodu. Warto również mieć wgląd w książeczkę serwisową. Ostatecznie można również kierować się zaufaniem do marki, własnym doświadczeniem oraz ceną.
Koszt poszczególnych olejów silnikowych.
Największą różnicę w cenie można dostrzec między olejami mineralnymi a syntetycznymi. Oleje syntetyczne są najczęściej stosowane, cechują się lepszą jakością. Minusem tego wyboru jest koszt. Cena oleju syntetycznego względem mineralnego może wynieść dwa razy więcej. Koszt oleju syntetycznego wynosi średnio 30-40 zł za litr, natomiast olej mineralny można zakupić już od 15 zł/l.
Wybór oleju mineralnego jest zasadny w przypadku starych samochodów o dużym przebiegu oraz takich, które spalają dużą jego ilość. Wybierając olej mineralny, można sporo zaoszczędzić.
Ile kosztuje wymiana filtra i oleju silnikowego w warsztacie.
Skorzystanie z usług mechanika w warsztacie samochodowym jest najwygodniejszą formą wymiany oleju silnikowego. Kosztuje niewiele, a mechanik, korzystając ze swojej wiedzy i doświadczenia, będzie w stanie doradzić nam, jeśli nie jesteśmy pewni swojego wyboru, lub zakupiliśmy niewłaściwy olej.
Kalkulując koszty związane z wymianą oleju, należy zwrócić uwagę na kilka czynników:
- Pierwszym z nich jest pojemność silnika. Jest to najważniejszy czynnik cenowy. Przed zakupem warto upewnić się, ile oleju będzie można wlać do silnika. W większości przypadków wystarczy bańka 4-5 litrowa, której koszt wynosi 100–250 zł.
- Kolejnym czynnikiem jest cena filtrów. Najczęściej koszt filtra to 20-40 zł, chociaż zdarza się, że w przypadku niektórych modeli samochodów cena ta może wzrosnąć aż do 150 zł.
- Po trzecie, robocizna. Nie łatwo jest określić cenę pracy mechanika, gdyż w zależności od znajomości, regionu czy nawet kaprysu, cena oscyluje w granicach 20-200 zł.
- Ostatnim czynnikiem wpływającym na cenę wymiany oleju jest serwis. W przypadku autoryzowanego serwisu dilerskiego klient może zapłacić nawet trzykrotność ceny serwisu niezależnego. Warto zaznaczyć, że tak prosta czynność, jak wymiana oleju silnikowego w niezależnym serwisie nie wpływa na utratę gwarancji.
Podsumowując, rozstrzał cenowy wymiany oleju silnikowego jest ogromny. W zależności od marki auta, warsztatu, w którym zrealizowana zostanie usługa, można zapłacić od ok. 150 zł aż do 600 zł. Biorąc pod uwagę salony dilerskie, cena będzie dwukrotnie wyższa.
Komentarze