Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 14 grudnia 2025 10:46
Reklama Filplast
Reklama

Ile kosztuje wymiana oleju w samochodzie?

Ile kosztuje wymiana oleju w samochodzie?
Ciężko jest określić właściwą częstotliwość wymiany oleju, ponieważ wpływa na nią wiele czynników. Najprościej mówiąc, olej silnikowy należy wymienić, kiedy się zużyje. Nie powinno się przede wszystkim nadmiernie ufać producentom olejów, którzy twierdzą, że dobry olej jest w stanie wytrzymać nawet d

Olej silnikowy powinno wymieniać się nie rzadziej, niż po 15-20 tys. kilometrów. Przekroczyć tę liczbę mogą jedynie użytkownicy samochodów, którzy poruszają się po mało wymagających i wygodnych dla samochodu trasach. Intensywne eksploatowanie silnika potrzebuje wymiany oleju już nawet po 10 tys. kilometrów przebiegu. W samochodach, z których rzadko się korzysta, olej wymienia się raz w roku.

Na co zwracać uwagę podczas wyboru oleju?

Zawsze należy kierować się możliwościami silnika i wymaganiami producenta. Nie warto w tym przypadku testować własnych rozwiązań i pomysłów. Cechy, na jakie można zwrócić uwagę przy wyborze oleju silnikowego, to:

  1. Poziom lepkości – określają go dwa parametry, lepkość zimową (0W – 25W) oraz letnią (W8 – W60). Im wyższy poziom obciążenia silnika, tym wyższy wymóg dotyczący lepkości oleju. Najbardziej popularne na rynku są 5w30 oraz 5w40.
  2. Norma jakości ACEA stworzona przez Europejskie Zrzeszenie Producentów Pojazdów Samochodowych, dzieli się na trzy normy:
    • norma A/B – podstawowe oleje dla silników Diesla i benzynowych,
    • norma C – oleje dedykowane nowoczesnym silnikom benzynowym i Diesla, przystosowanych do nowych obostrzeń czystości spalin,
    • norma E – oleje do silników Diesla samochodów ciężarowych.
  3. Norma jakości API - stworzony przez Amerykański Instytut Nafty, dzieli się na dwie normy. Dla silników benzynowych normą jest C, dla silników Diesla – S. Jakość oleju określana jest przez drugą literę oznaczenia normy, im wyższa, tym lepsza jakość oleju. Przykładowo olej CD jest lepszy jakościowo od oleju CC.
  4. Aprobata (klasa jakości) – zależna od producenta samochodu.

Przed zakupem należy upewnić się, jaki typ oleju będzie odpowiadał silnikowi samochodu. Warto również mieć wgląd w książeczkę serwisową. Ostatecznie można również kierować się zaufaniem do marki, własnym doświadczeniem oraz ceną.

Koszt poszczególnych olejów silnikowych.

Największą różnicę w cenie można dostrzec między olejami mineralnymi a syntetycznymi. Oleje syntetyczne są najczęściej stosowane, cechują się lepszą jakością. Minusem tego wyboru jest koszt. Cena oleju syntetycznego względem mineralnego może wynieść dwa razy więcej. Koszt oleju syntetycznego wynosi średnio 30-40 zł za litr, natomiast olej mineralny można zakupić już od 15 zł/l.

Wybór oleju mineralnego jest zasadny w przypadku starych samochodów o dużym przebiegu oraz takich, które spalają dużą jego ilość. Wybierając olej mineralny, można sporo zaoszczędzić.

Ile kosztuje wymiana filtra i oleju silnikowego w warsztacie.

Skorzystanie z usług mechanika w warsztacie samochodowym jest najwygodniejszą formą wymiany oleju silnikowego. Kosztuje niewiele, a mechanik, korzystając ze swojej wiedzy i doświadczenia, będzie w stanie doradzić nam, jeśli nie jesteśmy pewni swojego wyboru, lub zakupiliśmy niewłaściwy olej.

Kalkulując koszty związane z wymianą oleju, należy zwrócić uwagę na kilka czynników:

  • Pierwszym z nich jest pojemność silnika. Jest to najważniejszy czynnik cenowy. Przed zakupem warto upewnić się, ile oleju będzie można wlać do silnika. W większości przypadków wystarczy bańka 4-5 litrowa, której koszt wynosi 100–250 zł.
  • Kolejnym czynnikiem jest cena filtrów. Najczęściej koszt filtra to 20-40 zł, chociaż zdarza się, że w przypadku niektórych modeli samochodów cena ta może wzrosnąć aż do 150 zł.
  • Po trzecie, robocizna. Nie łatwo jest określić cenę pracy mechanika, gdyż w zależności od znajomości, regionu czy nawet kaprysu, cena oscyluje w granicach 20-200 zł.
  • Ostatnim czynnikiem wpływającym na cenę wymiany oleju jest serwis. W przypadku autoryzowanego serwisu dilerskiego klient może zapłacić nawet trzykrotność ceny serwisu niezależnego. Warto zaznaczyć, że tak prosta czynność, jak wymiana oleju silnikowego w niezależnym serwisie nie wpływa na utratę gwarancji.

Podsumowując, rozstrzał cenowy wymiany oleju silnikowego jest ogromny. W zależności od marki auta, warsztatu, w którym zrealizowana zostanie usługa, można zapłacić od ok. 150 zł aż do 600 zł. Biorąc pod uwagę salony dilerskie, cena będzie dwukrotnie wyższa.


Podziel się
Oceń

Komentarze

Reklama
ReklamaHeimat
Reklama
ReklamaMaxima 2
ReklamaHelios
Reklama
ReklamaOptyk Ptak 1197
ReklamaRe-gat
zachmurzenie duże

Temperatura: 3°C Miasto: Strzelce Opolskie

Ciśnienie: 1028 hPa
Wiatr: 7 km/h

Ostatnie komentarze
J Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Żeby tylko były dokładne informacje na tych tabliczkach.Data dodania komentarza: 25.11.2025, 06:39Źródło komentarza: W gminie pojawią się nowe tabliczki informacyjne. Turyści powinni być zadowoleni J Autor komentarza: Jerzy S.Treść komentarza: Kacper! Szczerze gratuluję pasji i zaangażowania w historycznych poszukiwaniach. Kontynuuj i rozwijaj zainteresowania związane z przeszłością swojej małej ojczyzny i pamiętaj: per aspera ad astra... Jerzy S.Data dodania komentarza: 23.11.2025, 14:52Źródło komentarza: 18-latek z Piotrówki publikuje unikatowe przedwojenne historie J Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Przebudowa ulicy Dzierżonia w dzielnicy FosowskieData dodania komentarza: 17.11.2025, 07:54Źródło komentarza: Kto rządzi w inwestycyjnym wyścigu w powiecie strzeleckim? Oto ranking G Autor komentarza: SkinnyTreść komentarza: Akcja wygląda na ratowanie dopłat z kasy EU. Śpieszą się, bo rok się kończy. Ale i tak można było przecież za te pieniądze inne konieczne remonty wykonać. Te pewnie były zbyt skomplikowane aby je zakończyć jeszcze przed Bożym Narodzeniem.Data dodania komentarza: 4.11.2025, 10:10Źródło komentarza: Drogi po budowie ronda wyglądają jak po wojnie. Kto je naprawi? S Autor komentarza: SmokTreść komentarza: "Objazd był wytyczony przez Kolonowskie i Ozimek, nie możemy odpowiadać za to, że kierowcy nie stosowali się do niego." - Możecie i odpowiadacie. To ZDW przeprowadził remont i jest odpowiedzialny za wszystko, co się z nim wiąże. Jak bierzecie hydraulika do domu na remont instalacji, to odpowiada on za wszystko, czy przy jego okazji zniszczy. Nie zrobiliście bypassu - to wy za to odpowiadacie. Wytyczyliście nierealny objazd na zasadzie dupochronu - to wy jesteście za niego odpowiadacie. Idziemy dalej - sprapraliście dobrą drogę Kolonowskie - Krasiejów: to wy za to odpowiadacie. Znaleźliście na drodze "mikropęknięcia" i zrobiliście z tego pretekst do przeprowadzenia niepotrzebnego remontu. W tym samym czasie na drodze Kolonowskie - Zawadzkie pęknięcia są już nie tylko mikro, ale i makro, droga zaczyna straszyć dziurami, a most na Małej Panwi tylko czeka, by się zawalić, ale tu remont nie jest potrzebny. W rezultacie zamiast dwóch dobrych dróg mamy teraz dwie spaprane. Na dodatek zabieracie się do remontu dobrej drogi Jemielnica - Piotrówka, kolejny przykład radosnej twórczości, gdzie wywalacie pieniądze w niepotrzebne inwestycje, a drogi, które naprawdę remontu potrzebują, stoją i czekają w kolejce na niewiadomo co. I to niestety wy, ZDW za to odpowiadacie.Data dodania komentarza: 30.10.2025, 08:09Źródło komentarza: Drogi po budowie ronda wyglądają jak po wojnie. Kto je naprawi? G Autor komentarza: SkinnyTreść komentarza: "Artoo-Detoo" ;-) (R2D2)Data dodania komentarza: 20.10.2025, 13:36Źródło komentarza: Od śląskiej godki do globalnej sławy. Synek z Raszowej podbija świat technologii
Reklama
Reklama