Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 10:50
Reklama
Reklama EBO
Reklama

Budowa ronda w Strzelcach Opolskich paraliżuje ruch. Kierowcy są wściekli

Budowa ronda na obrzeżach Strzelec Opolskich - choć wyczekiwana - daje się we znaki kierowcom. Ostatnie tygodnie z ruchem wahadłowym skutkują korkami, a zgodnie z zapowiedzią inwestora - od 1 września miało nastąpić całkowite zamknięcie drogi wojewódzkiej 426 w tym miejscu. Po licznych naciskach przesunięto tę datę o tydzień. Gmina Strzelce Opolskie przygotuje też lokalny objazd dla mieszkańców.
Budowa ronda w Strzelcach Opolskich paraliżuje ruch. Kierowcy są wściekli
Rondo jest już w połowie gotowe

Autor: BES

Będący inwestorem Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu w ostatnich dniach był zasypywany interwencjami w sprawie szykowanego zamknięcia drogi. Podobnie starostwo powiatowe i urzędy gmin (choć nie odpowiadają za inwestycje). 

Mieszkańcy stanęli bowiem przed widmem uciążliwych i bardzo dalekich objazdów w drodze do Strzelec Opolskich. W stolicy powiatu wiele osób pracuje, dzieci i młodzież uczą się, do tego dochodzą chociażby wizyty lekarskie, różne zajęcia dodatkowe i korzystanie z usług... Zamknięcie oznacza problemy dla mieszkańców gmin Jemielnica, Zawadzkie oraz miejscowości Szczepanek w gminie Strzelce Opolskie.

Dlatego pojawiły się postulaty, by wykonać obok zamkniętego odcinka by-pass - np. z płyt betonowych lub w innej technologii. Pomysły są różne: dotyczą też przystosowania do zwiększonego ruchu aut osobowych dróg lokalnych: polnych, rolnych i leśnych. 

Póki co dla mieszkańców dostępny jest nieoficjalny objazd przez Centawę, co wiąże się z wydłużeniem trasy, ale nie tak drastycznym jak objazd oficjalny liczący ponad 70 kilometrów (z Zawadzkiego przez Kolonowskie i Opole). Mieszkańcy Centawy już teraz jednak skarżą się na wzmożony ruch przez wioskę: część osób tędy jeździ, by ominąć wahadło i korki. Pomimo znaków i patroli policji zdarzają się też ciężarówki. Wiejskie drogi nie są jednak do tego przystosowane. Podobnie jest z leśnymi. Tędy też już teraz przebijają się samochody. A służba leśna karze wysokimi mandatami.

Zamiast 1 będzie 8 września

Protesty i naciski dały skutek. Zarząd Dróg Wojewódzkich po rozmowach ze starostwem powiatowym i w porozumieniu z wykonawcą przesunął termin zamknięcia drogi wojewódzkiej o 7 dni i zapowiada jego czasowe skrócenie. Miało być 6 tygodni. Będą 33 dni.

- Zgodnie z życzeniem mieszkańców zmieniliśmy datę zamknięcia na 8 września, aby nie nałożyła się z rozpoczęciem roku szkolnego - mówi Arkadiusz Branicki z ZDW Opole. - Zamknięcie potrwa krócej, bo nie zmieniła się data zakończenia prac: to połowa października. Wsłuchując się w głosy mieszkańców, zrobiliśmy wszystko, aby umożliwić przejazd przez budowę autobusom i pojazdom specjalnym. Trwają prace, aby wytyczać dla nich trasę. Zaznaczam, że będzie to jednak możliwe tylko i wyłącznie dla wspomnianych pojazdów.

Rzecznik ZDW dodaje, że w przypadku wszystkich takich inwestycji mieszkańcy "znają przecież swoje lokalne drogi”.

- Zalecany objazd skierowany jest głównie do przejazdów tranzytowych. Wyznaczając oficjalny objazd, musimy brać pod uwagę przejazd samochodów o zwiększonej masie i jednocześnie wyznaczać go drogami o takiej samej nośności jak droga wojewódzka lub większej - wyjaśnia.

To za mało

W ocenie wójta Jemielnicy Marcina Wycisło, takie rozwiązanie jest jednak niewystarczające. Wielu mieszkańców interweniowało w urzędzie w tej sprawie, czego pokłosiem jest oficjalne pismo, jakie zostało wysłane 27 sierpnia do dyrekcji ZDW i do wiadomości m.in. Urzędu Marszałkowskiego w Opolu i starostwa strzeleckiego. Wójt zwraca się w nim do dyrektora Bartłomieja Horaczuka "o ponowne przeanalizowanie planowanej organizacji ruchu”, zauważając, że infrastruktura drogowa w Centawie, która jest obecnie jedyną alternatywą objazdu oficjalnego przez Kolonowskie i Opole, nie jest przygotowana na przejęcie dużego ruchu samochodów: drogi, skrzyżowania i mostki są wąskie". 

Pismo zawiera wniosek o budowę tymczasowego przejazdu (tzw. by-passu) bezpośrednio przy miejscu budowy na działce przyległej, która nie jest zagospodarowana, więc nie nastręczałoby to kłopotu. Takie rozwiązania są praktykowane w przypadku innych inwestycji drogowych.

Wójt zawarł w piśmie jeszcze drugą prośbę: o poprowadzenie rozmów z Nadleśnictwem Strzelce Opolskie, aby na czas budowy ronda auta osobowe mieszkańców Gąsiorowic i Łazisk mogły korzystać z pobliskiej drogi leśnej: odciążyłoby to przejazd przez Centawę.

Oficjalnej odpowiedzi wójt się jeszcze nie doczekał, ale rzecznik ZDW sceptycznie ocenia propozycję budowy by-passu obok budowy.

- Takie rzeczy się praktykuje w przypadku dużych inwestycji, gdzie droga zamknięta jest bardzo długo, rok czy dwa lata, tutaj są to 33 dni, więc nie możemy wymagać od wykonawcy, by ponosił dodatkowe związane z tym nakłady - mówi Arkadiusz Branicki. - I tak wykonawca skrócił czas zamknięcia.

Wójta Jemielnicy to jednak nie przekonuje:

- Wystarczy sto metrów utwardzić kamieniem, to nie są wielkie koszty. Ludzie próbują sobie radzić, żeby nie jeździć do Strzelec dalekimi objazdami, zdarza się też, że jadąc przez las, płacą mandaty. I mieszkańcy interweniują głównie u mnie, a nie w ZDW czy w Urzędzie Marszałkowskim, oczekują, że my będziemy się upominać o dobre rozwiązanie dla ruchu lokalnego. Dobrze, że powstaje rondo, ale przy takiej inwestycji bardzo ważne jest również zadbanie o rozwiązanie dla ruchu lokalnego i maksymalne ograniczenie uciążliwości - stwierdza.

Strzelce mają plan

Rozmowy na temat ograniczenia uciążliwości związanych z budową ronda prowadzi też od dłuższego czasu z Urzędem Marszałkowskim burmistrz Strzelec Opolskich Jan Wróblewski. Nie czekając na ewentualne działania ZDW, gmina ma swój plan, jak pomóc mieszkańcom - głównie tym ze Szczepanka. Będzie on jednak przeznaczony tylko dla aut osobowych. 

- W Szczepanku jest skręt na ulicę Leśną, a później są drogi transportu rolnego i można nimi dojechać do Dziewkowic, skąd już wyjeżdża się na wiadukt w Strzelcach. To są nasze drogi gminne - mówi burmistrz Wróblewski. - Podjąłem działania zmierzające do uzupełnienia ich nawierzchni tłuczeniem i myślę, że na kilka tygodni to wystarczy. 

- Termin zamknięcia drogi został przesunięty, więc myślę, że zdążymy z tymi pracami - dodaje. - Równocześnie apeluję, żeby z tego rozwiązania korzystali tylko mieszkańcy Szczepanka. Ta droga jednak na pewno nie będzie się nadawać dla samochodów ciężarowych, choćby dlatego, że jest tam bardzo wąsko.

Niezależnie od tego doraźnego rozwiązania burmistrz wskazuje inną możliwość ominięcia budowy:

- Wiedząc o planach budowy ronda na skrzyżowaniu ulic Marka Prawego i Zakładowej, a także przewidując utrudnienia w ruchu, jakie mogą powstać w związku z prowadzeniem prac budowlanych, gmina Strzelce Opolskie w zeszłym roku wykonała remont wyeksploatowanej nawierzchni ul. Centawskiej w Warmątowicach. Ulica ta prowadzi do Centawy, a później kierując się na Jemielnicę kierowcy mogą dojechać do Szczepanka. 

Gospodarzem drogi przez Centawę jest jednak wójt Jemielnicy, który ma w związku z tym duże obawy.

- Ta droga już jest mocno obciążona, często zdarza się, że jadą nawet samochody ciężarowe, choć nie powinny ze względu na ograniczenia tonażowe - mówi Marcin Wycisło. - My po naszej stronie również w tym roku gruntownie ją wyremontowaliśmy, ale ta droga nie ma takich parametrów, aby mogła przejąć tak duży ruch, zostanie rozjeżdżona, nie mówiąc już o kwestiach bezpieczeństwa. W Warmątowicach jest przejazd niestrzeżony, co również, przy tak dużym ruchu, jest po prostu niebezpieczne. 

- Dlatego domagamy się by-passa - podkreśla.

Starostwo negocjuje

Od rozpoczęcia inwestycji problemy komunikacyjne sygnalizował Zarządowi Dróg Wojewódzkich i Urzędowi Marszałkowskiemu starosta strzelecki Waldemar Gaida. M.in. to powiat wynegocjował przejazd przez zamkniętą drogę autobusów PKS, karetek, policji i straży pożarnej. Rozmów na temat organizacji ruchu i tego, jak maksymalnie ograniczyć uciążliwości, było wiele, począwszy już od lipca. Do zadań starostwa należy bowiem opiniowanie projektu organizacji ruchu.

- Od początku sygnalizowaliśmy wiele utrudnień i zagrożeń związanych z tą budową - mówi wicestarosta Waldemar Bednarek. - Analizowaliśmy możliwości objazdu wiele razy, wiele kwestii udało się wynegocjować i rozwiązać. Sukcesem jest to, że przejadą autobusy wiozące uczniów do szkół, no i nie wyobrażam sobie, że nie mogłyby przejechać służby ratownicze. 

- Optymalnie byłoby, gdyby nadal ruch mógł funkcjonować wahadłowo, zwracaliśmy się z takim zapytaniem, ale odpowiedź była taka, że technologia wykonania obiektu na to nie pozwala. Wskutek budowy ronda, zwiększyło się obciążenie kilku dróg powiatowych - wykonaliśmy więc nakładki asfaltowe na ulicach Matejki, Mickiewicza, Dworcowej, Habryki i Cementowej - wylicza wicestarosta.

Powiat wynegocjował ponadto ograniczenie tonażu do 3,5 t na ulicach Matejki, Leśnej i Osieckiej - co zabezpieczyło je przed tirami szukającymi krótszych objazdów w trakcie wahadła. Projekt firmy Transkom (wykonawcy zadania) tymczasowej organizacji ruchu na czas zamknięcia drogi wojewódzkiej starostwo zaopiniowało z licznymi uwagami dotyczącymi ograniczenia tonażowego na ulicach: Zakładowej w Strzelcach Opolskich oraz na drogach powiatowych: Strzelce Opolskie - Dziewkowice, Jemielnica - granica województwa (Kotulin), ul. Kościuszki i Leśnej w Kolonowskiem.

Czytaj wszystkie najważniejsze informacje z powiatu strzeleckiego. Kup aktualne e-wydanie "Strzelca Opolskiego"!

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Komentarze

Reklama
ReklamaHeimat
Reklama
ReklamaMaxima 2
ReklamaHelios
Reklama
ReklamaOptyk Ptak 1197
ReklamaRe-gat
umiarkowane opady deszczu

Temperatura: 5°C Miasto: Strzelce Opolskie

Ciśnienie: 1011 hPa
Wiatr: 8 km/h

Ostatnie komentarze
J Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Żeby tylko były dokładne informacje na tych tabliczkach.Data dodania komentarza: 25.11.2025, 06:39Źródło komentarza: W gminie pojawią się nowe tabliczki informacyjne. Turyści powinni być zadowoleni J Autor komentarza: Jerzy S.Treść komentarza: Kacper! Szczerze gratuluję pasji i zaangażowania w historycznych poszukiwaniach. Kontynuuj i rozwijaj zainteresowania związane z przeszłością swojej małej ojczyzny i pamiętaj: per aspera ad astra... Jerzy S.Data dodania komentarza: 23.11.2025, 14:52Źródło komentarza: 18-latek z Piotrówki publikuje unikatowe przedwojenne historie J Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Przebudowa ulicy Dzierżonia w dzielnicy FosowskieData dodania komentarza: 17.11.2025, 07:54Źródło komentarza: Kto rządzi w inwestycyjnym wyścigu w powiecie strzeleckim? Oto ranking G Autor komentarza: SkinnyTreść komentarza: Akcja wygląda na ratowanie dopłat z kasy EU. Śpieszą się, bo rok się kończy. Ale i tak można było przecież za te pieniądze inne konieczne remonty wykonać. Te pewnie były zbyt skomplikowane aby je zakończyć jeszcze przed Bożym Narodzeniem.Data dodania komentarza: 4.11.2025, 10:10Źródło komentarza: Drogi po budowie ronda wyglądają jak po wojnie. Kto je naprawi? S Autor komentarza: SmokTreść komentarza: "Objazd był wytyczony przez Kolonowskie i Ozimek, nie możemy odpowiadać za to, że kierowcy nie stosowali się do niego." - Możecie i odpowiadacie. To ZDW przeprowadził remont i jest odpowiedzialny za wszystko, co się z nim wiąże. Jak bierzecie hydraulika do domu na remont instalacji, to odpowiada on za wszystko, czy przy jego okazji zniszczy. Nie zrobiliście bypassu - to wy za to odpowiadacie. Wytyczyliście nierealny objazd na zasadzie dupochronu - to wy jesteście za niego odpowiadacie. Idziemy dalej - sprapraliście dobrą drogę Kolonowskie - Krasiejów: to wy za to odpowiadacie. Znaleźliście na drodze "mikropęknięcia" i zrobiliście z tego pretekst do przeprowadzenia niepotrzebnego remontu. W tym samym czasie na drodze Kolonowskie - Zawadzkie pęknięcia są już nie tylko mikro, ale i makro, droga zaczyna straszyć dziurami, a most na Małej Panwi tylko czeka, by się zawalić, ale tu remont nie jest potrzebny. W rezultacie zamiast dwóch dobrych dróg mamy teraz dwie spaprane. Na dodatek zabieracie się do remontu dobrej drogi Jemielnica - Piotrówka, kolejny przykład radosnej twórczości, gdzie wywalacie pieniądze w niepotrzebne inwestycje, a drogi, które naprawdę remontu potrzebują, stoją i czekają w kolejce na niewiadomo co. I to niestety wy, ZDW za to odpowiadacie.Data dodania komentarza: 30.10.2025, 08:09Źródło komentarza: Drogi po budowie ronda wyglądają jak po wojnie. Kto je naprawi? G Autor komentarza: SkinnyTreść komentarza: "Artoo-Detoo" ;-) (R2D2)Data dodania komentarza: 20.10.2025, 13:36Źródło komentarza: Od śląskiej godki do globalnej sławy. Synek z Raszowej podbija świat technologii
Reklama
Reklama