Kształcenie i edukacja
Dla wielu praca na stanowisku sprzedawcy wydaje się być prosta i nudna. Mało kto orientuje się, jak dużo umiejętności musi posiadać osoba, która zajmuje się obsługą klienta. Niezależnie od tego, czy chodzi o handel detaliczny, czy specjalistyczną sprzedaż korporacyjną.
Konkurencja w tej branży jest dość duża, ze względu na znaczną ilość młodych osób, które decydują się na rozpoczęcie swojej kariery na przykład na stanowisku kasjera. Od uczniów i studentów nie wymaga się większego wykształcenia w tej dziedzinie. Jeśli jednak sprzedaż i kontakt z klientami to coś, z czym wiążesz swoją przyszłość, możesz postarać się o dodatkowe kursy.
Szkolenia dają Ci specjalistyczną wiedzę i dużo praktyki. Za to zdobyte certyfikaty sprzedażowe dobrze wyglądają na CV i często zachwycają pracodawców. Takie dokumenty dodatkowo zwiększają Twoją wiarygodność.
Doskonalenie swoich umiejętności
Kariera sprzedawcy wcale nie jest taka prosta. Nawet od początkujących pracowników wymaga się wysokiej komunikatywności i umiejętności nawiązywania relacji. Jeśli chcesz zrobić wrażenie na klientach i swoich przełożonych poćwicz koniecznie kompetencje miękkie. Zachęć też konsumentów do wystawiania opinii. Dobre oceny mogą zagwarantować Ci awans, a co za tym idzie nawet podwyżkę.
Zarobki sprzedawcy często uzupełniane są przez dodatkowe premie od sprzedaży i ilości zdobytych klientów. Żeby podnieść swoje wyniki, poćwicz techniki sprzedażowe takie jak upselling i cross-selling. Umiejętność proponowania odpowiednich produktów odpowiadających na potrzeby konsumenta może wpłynąć na długotrwałość waszej relacji.
Na rozwój zawodowy sprzedawcy może również wpłynąć znajomość trendów rynkowych. Postaraj się śledzić wiadomości i informacje ze świata sprzedażowego. Czytaj opinie o miejscach pracy w Internecie na stronach takich jak GoWork.pl. Porównuj oferowane przez pracodawców płace i nie bój się zmienić dotychczasowego miejsca pracy, jeśli inna firma oferuje lepsze standardy. Pewność siebie i świadomość własnej wartości jest niezwykle istotna, zwłaszcza w takiej branży.
Dodatkowe rady
Na co jeszcze warto zwrócić uwagę? W pracy z klientem bardzo istotne są kontakty. Postaraj się nawiązywać relację z innymi specjalistami z branży. Nie odpuszczaj sobie targów, konferencji i innych spotkań branżowych, które mogą otworzyć przed tobą zupełnie nowe możliwości.
Perspektyw na rozwój na stanowisku sprzedażowym jest naprawdę wiele. Trzeba jednak wiedzieć, jak do tego podejść i na co zwrócić uwagę. Postaraj się zainwestować w siebie i swoją edukację. Koniecznie buduj sieć kontaktów z klientami oraz innymi profesjonalistami z branży.










