Co zrobić z nietrafionym prezentem świątecznym?
Wszystko zależy od tego, czy kupujemy prezent przez internet, czy w sklepie stacjonarnym. – Nie ma przepisu, który mówi o tym, że w sklepie stacjonarnym możemy zwrócić dany towar – wyjaśnia Małgorzata Płaszczyk-Waligórska. – To jest wyłącznie dobra wola sprzedawcy. Na szczęście wiele sklepów dobrowolnie zobowiązuje się, że zwróci nam pieniądze, jeśli zrezygnujemy z zakupu w określonym przez sklep terminie, jest to często zagwarantowane w regulaminach sklepów. Należy to jednak sprawdzić jeszcze przed zakupem i dowiedzieć się dokładnie, jakie są warunki zwrotu, a przede wszystkim, czy sklep zwróci nam pieniądze, czy tylko zgodzi się na wymianę produktu na inny w tej samej cenie. Warto to ustalić podczas zakupów i jeżeli w sklepie nie ma takiej możliwości, kupić w innym, by uniknąć potem kłopotu z nietrafionym prezentem.
Często w regulaminach sklepów zapisana jest również możliwość zwrotu, ale tylko na kartę podarunkową. Jest to zgodne z prawem, gdyż nie ma powszechnego prawa zwrotu w sklepach stacjonarnych.
Zupełnie inaczej wygląda kwestia zakupu przez internet. Praktycznie każdą rzecz można zwrócić do 14 dni od dnia zakupu bez podawania przyczyny.
– Termin 14-dniowy liczy się od dnia otrzymania towaru. Od tej zasady też są pewne wyjątki, ale większość towarów możemy bezproblemowo zwrócić. Jednak prawo to nie dotyczy transakcji zawartych pomiędzy dwoma konsumentami (np. zakup zabawki od osoby prywatnej) – informuje rzeczniczka i radzi, żeby sprawdzać od kogo kupujemy w sieci – gdzie ma siedzibę przedsiębiorca lub czy nie działa w ramach dropshippingu, a więc jest jedynie pośrednikiem. – Czasem okazuje się, że towar musimy odsyłać za granicę, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. W przypadku odstąpienia od umowy musimy zwrócić towar na swój koszt.
A co z prawem do reklamacji?
– Wszelkie prezenty w przypadku ich wadliwości możemy reklamować z tytułu niezgodności towaru z umową lub gwarancji, czyli mamy prawo do reklamacji. W ramach niezgodności towaru z umową od sprzedawcy możemy żądać w pierwszej kolejności wymiany towaru na nowy lub naprawy, a jeżeli jest to niemożliwe – zwrotu gotówki. Reklamacja winna być rozpatrzona w terminie 14 dni, jeżeli sprzedawca tego nie zrobi, winien ją uznać. Prawo do reklamacji mamy do 2 lat od zakupu. Towary z wyprzedaży i promocji podlegają takim samym prawom i również można je reklamować. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy na daną rzecz jest promocja z uwagi na określoną wadę, wówczas tej wady nie możemy reklamować. To konsument decyduje, czy składa reklamację u sprzedawcy – z tytułu niezgodności towaru z umową czy u gwaranta – z tytułu gwarancji. Warunki dochodzenia roszczeń z tytułu niezgodności towaru z umową są określone w przepisach prawa, których przedsiębiorca nie może w żadnym zakresie zmieniać na niekorzyść konsumenta. Wybór trybu niezgodności towaru z umową daje konsumentowi większą pewność posiadanych uprawnień i ułatwia dochodzenie roszczeń od przedsiębiorcy. Inaczej jest w przypadku gwarancji: zakres odpowiedzialności przedsiębiorcy i uprawnienia konsumenta określa sam gwarant – opisuje Małgorzata Płaszczyk-Waligórska.
Rzeczniczka zachęca do przemyślanych zakupów – nie w stresie i pośpiechu, a przy różnego rodzaju promocjach – do zachowania zdrowego rozsądku.
Jeżeli jednak z jakichkolwiek przyczyn nie podejmiemy żadnych działań odnośnie nietrafionego prezentu, zawsze możemy go ofiarować innej osobie, która w niedługim czasie ma urodziny albo inne wydarzenie. Pamiętajmy, aby prezentów nie dawać na siłę. Musimy mieć pewność, że sprawi radość osobie, którą planujemy obdarować.
Innym rozwiązaniem może być sprzedaż nietrafionej rzeczy albo po prostu oddanie jej komuś za darmo. W mediach społecznościowych istnieją lokalne grupy typu „oddam za darmo”, „uwaga, śmieciarka jedzie”, na których można znaleźć nowego właściciela dla rzeczy, których już nie potrzebujemy.
Czytaj wszystkie najważniejsze informacje z powiatu strzeleckiego. Kup aktualne e-wydanie "Strzelca Opolskiego"!











Komentarze