Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 13:49
Reklama
Reklama EBO
Reklama

Lokomotywa z Opola w powietrzu, czyli widowiskowa operacja strzeleckiej firmy

Pracownicy strzeleckiej firmy Transannaberg przewozili już różne wielkogabarytowe i ciężkie rzeczy, jak śmigła do elektrowni wiatrowych, czy tramwaje. Stawiali też na koła wykolejone wagony i lokomotywy. Ale transportu wysłużonego parowozu z jednego punktu do drugiego jeszcze im nie zdarzyło się zrealizować. To zadanie mogli "odhaczyć" kilka dni temu w Opolu.
Transannaberg lokomotywa w Opolu

Autor: fot. mat. prasowe

W Opolu trwa przebudowa placu przed dworcem kolejowym. Za około 12 mln zł ma on zyskać zupełnie nowe oblicze. W trakcie przygotowań do inwestycji w ratuszu zapadła decyzja, aby przy okazji tych robót bardziej wyeksponować lokomotywę, która od kilkudziesięciu lat stała pomiędzy budynkiem dworca a gmachem poczty. Uznano, że najlepiej będzie ją ulokować bliżej centrum placu. I obrócić frontem do wyjścia z dworca, tak, aby witała osoby wychodzące z budynku do miasta.

Ekipa Transannaberg podniosła lokomotywę w Opolu

Wykonanie tego zadania powierzono firmie Transannaberg ze Strzelec Opolskich. Jej pracownicy pojawili się na miejscu w środę 15 marca. Wraz z nimi przyjechał potężny żuraw, którego zadaniem było dźwignięcie ważącej około 80 ton lokomotywy, oraz specjalna przyczepa. Zamontowano na niej tory, aby żuraw mógł ustawić na nich lokomotywę.

Na miejscu najpierw rozstawiono dźwig. Następnie transportowcy ustalali sposób montażu łańcuchów umożliwiających podniesienie lokomotywy.

- Największym wyzwaniem okazało się znalezienie środka ciężkości, aby lokomotywa nie przechyliła się w żadną ze stron po podniesieniu - mówi Krzysztof Glinka, kierownik działu żurawi w Transannaberg. - Oprócz tego musieliśmy tak ułożyć łańcuchy, aby podczas dźwigania nie uszkodziły parowozu.

Ten element operacji zajął sporo czasu, aż około godz. 17.30 udało się podnieść lokomotywę i umieścić ją na przyczepie. Potem był demontaż żurawia. Równolegle inni pracownicy demontowali tory, na których stała maszyna, aby zamontować je w miejscu jej docelowego pobytu.

Takiego transportu jeszcze nie było

W czwartek 16 marca nastąpiły dwa kolejne etapy operacji. Najpierw do przyczepy podłączono tira, który przeciągnął wyjątkowo ciężki ładunek na plac przed dworcem. Potem żuraw - gotów do pracy w nowej lokalizacji - przeniósł lokomotywę i postawił na torach.

W przenosiny lokomotywy w Opolu zaangażowanych było 10 pracowników Transannaberg. Do tego dochodzi kilkunastu pracowników wykonawcy całej inwestycji, czyli firmy Best Opebel z Opola.

- W przeszłości realizowaliśmy sporo nietypowych transportów. Nie zdarzyło nam się jednak jeszcze przenosić takiej lokomotywy - stwierdza Krzysztof Glinka.

Maszyna jest wysłużona i nadgryziona zębem czasu, ma jednak przejść renowację. Są szanse na to, że zbiegnie się to w czasie z ukończeniem prac na samym placu, które zaplanowano na końcówkę tego roku.

Czytaj wszystkie najważniejsze informacje z powiatu strzeleckiego. Kup aktualne e-wydanie "Strzelca Opolskiego"!


Transannaberg lokomotywa w Opolu

fot. mat. prasowe

Transannaberg lokomotywa w Opolu

fot. mat. prasowe

Transannaberg lokomotywa w Opolu

fot. mat. prasowe

Transannaberg lokomotywa w Opolu

fot. mat. prasowe

Transannaberg lokomotywa w Opolu

fot. mat. prasowe

Transannaberg lokomotywa w Opolu

fot. mat. prasowe

Transannaberg lokomotywa w Opolu

fot. mat. prasowe

Transannaberg lokomotywa w Opolu

fot. mat. prasowe

Transannaberg lokomotywa w Opolu

fot. mat. prasowe

Transannaberg lokomotywa w Opolu

fot. mat. prasowe

Transannaberg lokomotywa w Opolu

fot. mat. prasowe

Transannaberg lokomotywa w Opolu

fot. mat. prasowe

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Komentarze

Reklama
ReklamaHeimat
Reklama
ReklamaMaxima 2
ReklamaHelios
Reklama
ReklamaOptyk Ptak 1197
ReklamaRe-gat
zachmurzenie duże

Temperatura: 7°C Miasto: Strzelce Opolskie

Ciśnienie: 1012 hPa
Wiatr: 5 km/h

Ostatnie komentarze
J Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Żeby tylko były dokładne informacje na tych tabliczkach.Data dodania komentarza: 25.11.2025, 06:39Źródło komentarza: W gminie pojawią się nowe tabliczki informacyjne. Turyści powinni być zadowoleni J Autor komentarza: Jerzy S.Treść komentarza: Kacper! Szczerze gratuluję pasji i zaangażowania w historycznych poszukiwaniach. Kontynuuj i rozwijaj zainteresowania związane z przeszłością swojej małej ojczyzny i pamiętaj: per aspera ad astra... Jerzy S.Data dodania komentarza: 23.11.2025, 14:52Źródło komentarza: 18-latek z Piotrówki publikuje unikatowe przedwojenne historie J Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Przebudowa ulicy Dzierżonia w dzielnicy FosowskieData dodania komentarza: 17.11.2025, 07:54Źródło komentarza: Kto rządzi w inwestycyjnym wyścigu w powiecie strzeleckim? Oto ranking G Autor komentarza: SkinnyTreść komentarza: Akcja wygląda na ratowanie dopłat z kasy EU. Śpieszą się, bo rok się kończy. Ale i tak można było przecież za te pieniądze inne konieczne remonty wykonać. Te pewnie były zbyt skomplikowane aby je zakończyć jeszcze przed Bożym Narodzeniem.Data dodania komentarza: 4.11.2025, 10:10Źródło komentarza: Drogi po budowie ronda wyglądają jak po wojnie. Kto je naprawi? S Autor komentarza: SmokTreść komentarza: "Objazd był wytyczony przez Kolonowskie i Ozimek, nie możemy odpowiadać za to, że kierowcy nie stosowali się do niego." - Możecie i odpowiadacie. To ZDW przeprowadził remont i jest odpowiedzialny za wszystko, co się z nim wiąże. Jak bierzecie hydraulika do domu na remont instalacji, to odpowiada on za wszystko, czy przy jego okazji zniszczy. Nie zrobiliście bypassu - to wy za to odpowiadacie. Wytyczyliście nierealny objazd na zasadzie dupochronu - to wy jesteście za niego odpowiadacie. Idziemy dalej - sprapraliście dobrą drogę Kolonowskie - Krasiejów: to wy za to odpowiadacie. Znaleźliście na drodze "mikropęknięcia" i zrobiliście z tego pretekst do przeprowadzenia niepotrzebnego remontu. W tym samym czasie na drodze Kolonowskie - Zawadzkie pęknięcia są już nie tylko mikro, ale i makro, droga zaczyna straszyć dziurami, a most na Małej Panwi tylko czeka, by się zawalić, ale tu remont nie jest potrzebny. W rezultacie zamiast dwóch dobrych dróg mamy teraz dwie spaprane. Na dodatek zabieracie się do remontu dobrej drogi Jemielnica - Piotrówka, kolejny przykład radosnej twórczości, gdzie wywalacie pieniądze w niepotrzebne inwestycje, a drogi, które naprawdę remontu potrzebują, stoją i czekają w kolejce na niewiadomo co. I to niestety wy, ZDW za to odpowiadacie.Data dodania komentarza: 30.10.2025, 08:09Źródło komentarza: Drogi po budowie ronda wyglądają jak po wojnie. Kto je naprawi? G Autor komentarza: SkinnyTreść komentarza: "Artoo-Detoo" ;-) (R2D2)Data dodania komentarza: 20.10.2025, 13:36Źródło komentarza: Od śląskiej godki do globalnej sławy. Synek z Raszowej podbija świat technologii
Reklama
Reklama