Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 16 grudnia 2025 09:24
Reklama
Reklama

Rzeczniczka konsumentów udzieliła w zeszłym roku blisko 3,5 tys. porad. Czego najczęściej dotyczyły?

15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta. Cztery podstawowe prawa konsumentów to: prawo do informacji, wyboru, do bezpieczeństwa i do reprezentacji. Gdy sprzedawca lub usługodawca nie respektuje tych praw - ten może się zgłosić po pomoc do Powiatowego Rzecznika Konsumentów. W powiecie strzeleckim funkcję tę pełni Małgorzata Płaszczyk-Waligórska. W ubiegłym roku miała pełne ręce roboty. Mimo pandemii udzieliła 3389 porad. 1338 z nich dotyczyło usług, 1164 - umów sprzedaży, 359 -porad niekonsumenckich i 528 - informacji ogólnych.
Rzeczniczka konsumentów udzieliła w zeszłym roku blisko 3,5 tys. porad. Czego najczęściej dotyczyły?
Małgorzata Płaszczyk-Waligórska

Choć konsumenci znają swoje prawa, to jednak nie wszystkie... Wiele osób przekonanych jest o tym, że zwrotu towaru można dokonać tylko za okazaniem paragonu fiskalnego, rachunku lub faktury VAT. Okazuje się, że nie...

- Przepisy mówią, że klient powinien mieć dowód zakupu, a za taki można uznać wydruk z konta bankowego, jeśli płaciliśmy kartą, także potwierdzenie dokonania transakcji kartą, jakie otrzymujemy w sklepie. Możemy nawet przyprowadzić świadka zakupu, który w trakcie realizowania transakcji był z nami w sklepie. Za dowód może też posłużyć nagranie ze sklepowego monitoringu... - wyjaśnia Małgorzata Płaszczyk-Waligórska.

Co roku do rzeczniczki trafia wiele spraw związanych z reklamacjami towarów lub usług.

Klienci borykają się z reklamacjami obuwia, urządzeń gospodarstwa domowego, elektroniki i sprzętu komputerowego, mebli...

- Wiele osób trafia do mnie za późno. Trzeba pamiętać o ustawowych terminach reklamacji, odstąpienia od umowy lub wykorzystania okresu gwarancji - przestrzega rzeczniczka. - Zdarza się, że konsumenci przychodzą, mając już egzekucję komorniczą, bo np. nie spłacają rat za kupiony bez zastanowienia sprzęt. Jestem dla nich ostatnią deską ratunku. Niestety nie zawsze jestem w stanie pomóc.

Jak przyznaje - nie ustają problemy związane z zakupami na pokazach poza lokalem przedsiębiorstwa.

- Znów często się zdarza, że sprzedawcy oferują towary drogie, niewarte wskazanej w umowie ceny. Wysyłają zaproszenia na bezpłatne badania, kuszą nagrodami, obiecują bezpłatne testowanie sprzętu rehabilitacyjnego. Potem perfidnie podsuwają do podpisania umowy na bajońskie sumy. Firmy zmieniają nazwy, a schemat nieuczciwych praktyk rynkowych pozostaje taki sam - mówi rzeczniczka.

Światowy Dzień Konsumenta w czasie wojny

- W tym roku Światowy Dzień Konsumenta nabrał nowego, szczególnego wymiaru. W związku z wojną w Ukrainie do Polski napływają uchodźcy. Są oni takimi samymi konsumentami jak każdy z nas, robiąc zakupy, zawierając umowę na telefon czy internet, wypłacając pieniądze z banku czy korzystając z różnych usług. Mają przy tym – tak samo jak polscy konsumenci – prawo do rzetelnej informacji, wyboru najkorzystniejszej oferty, bezpiecznego kupowania, a w przypadku sporu z przedsiębiorcą – prawo do bezpłatnej pomocy prawnej – zapewnia Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK rozpoczął bezpłatne porady konsumenckie w języku ukraińskim, zarówno telefoniczne, jak i mailowe. Aby uzyskać bezpłatną poradę należy zadzwonić pod numer infolinii konsumenckiej: 801 440 220 lub 22 290 89 16 (od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 -18.00, koszt połączenia według cennika twojego operatora) albo napisać e-maila na adres: [email protected]. Mailowo można między innymi poprosić o pomoc w napisaniu po polsku reklamacji czy odstąpienia od umowy, a także wysłać do przeanalizowania umowę, np. z operatorem sieci komórkowej, czy kredytodawcą czy ubezpieczycielem etc. przed jej podpisaniem.


Podziel się
Oceń

Komentarze

Reklama
ReklamaHeimat
Reklama
ReklamaMaxima 2
ReklamaHelios
Reklama
ReklamaOptyk Ptak 1197
ReklamaRe-gat
zachmurzenie duże

Temperatura: 0°C Miasto: Strzelce Opolskie

Ciśnienie: 1021 hPa
Wiatr: 16 km/h

Ostatnie komentarze
J Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Żeby tylko były dokładne informacje na tych tabliczkach.Data dodania komentarza: 25.11.2025, 06:39Źródło komentarza: W gminie pojawią się nowe tabliczki informacyjne. Turyści powinni być zadowoleni J Autor komentarza: Jerzy S.Treść komentarza: Kacper! Szczerze gratuluję pasji i zaangażowania w historycznych poszukiwaniach. Kontynuuj i rozwijaj zainteresowania związane z przeszłością swojej małej ojczyzny i pamiętaj: per aspera ad astra... Jerzy S.Data dodania komentarza: 23.11.2025, 14:52Źródło komentarza: 18-latek z Piotrówki publikuje unikatowe przedwojenne historie J Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Przebudowa ulicy Dzierżonia w dzielnicy FosowskieData dodania komentarza: 17.11.2025, 07:54Źródło komentarza: Kto rządzi w inwestycyjnym wyścigu w powiecie strzeleckim? Oto ranking G Autor komentarza: SkinnyTreść komentarza: Akcja wygląda na ratowanie dopłat z kasy EU. Śpieszą się, bo rok się kończy. Ale i tak można było przecież za te pieniądze inne konieczne remonty wykonać. Te pewnie były zbyt skomplikowane aby je zakończyć jeszcze przed Bożym Narodzeniem.Data dodania komentarza: 4.11.2025, 10:10Źródło komentarza: Drogi po budowie ronda wyglądają jak po wojnie. Kto je naprawi? S Autor komentarza: SmokTreść komentarza: "Objazd był wytyczony przez Kolonowskie i Ozimek, nie możemy odpowiadać za to, że kierowcy nie stosowali się do niego." - Możecie i odpowiadacie. To ZDW przeprowadził remont i jest odpowiedzialny za wszystko, co się z nim wiąże. Jak bierzecie hydraulika do domu na remont instalacji, to odpowiada on za wszystko, czy przy jego okazji zniszczy. Nie zrobiliście bypassu - to wy za to odpowiadacie. Wytyczyliście nierealny objazd na zasadzie dupochronu - to wy jesteście za niego odpowiadacie. Idziemy dalej - sprapraliście dobrą drogę Kolonowskie - Krasiejów: to wy za to odpowiadacie. Znaleźliście na drodze "mikropęknięcia" i zrobiliście z tego pretekst do przeprowadzenia niepotrzebnego remontu. W tym samym czasie na drodze Kolonowskie - Zawadzkie pęknięcia są już nie tylko mikro, ale i makro, droga zaczyna straszyć dziurami, a most na Małej Panwi tylko czeka, by się zawalić, ale tu remont nie jest potrzebny. W rezultacie zamiast dwóch dobrych dróg mamy teraz dwie spaprane. Na dodatek zabieracie się do remontu dobrej drogi Jemielnica - Piotrówka, kolejny przykład radosnej twórczości, gdzie wywalacie pieniądze w niepotrzebne inwestycje, a drogi, które naprawdę remontu potrzebują, stoją i czekają w kolejce na niewiadomo co. I to niestety wy, ZDW za to odpowiadacie.Data dodania komentarza: 30.10.2025, 08:09Źródło komentarza: Drogi po budowie ronda wyglądają jak po wojnie. Kto je naprawi? G Autor komentarza: SkinnyTreść komentarza: "Artoo-Detoo" ;-) (R2D2)Data dodania komentarza: 20.10.2025, 13:36Źródło komentarza: Od śląskiej godki do globalnej sławy. Synek z Raszowej podbija świat technologii
Reklama
Reklama