Jak pokazują badania - urządzenia ekranowe udostępniane są coraz młodszym dzieciom. Ponad 40% rocznych i dwuletnich dzieci korzysta z tabletów lub smartfonów. Niemal co trzecie dziecko w tym wieku używa ich codziennie lub prawie codziennie. Konsekwencje tego zjawiska mogą być szerokie, związane z nieprawidłowym rozwojem mózgu, rozwojem fizycznym i fizjologicznym.
Jaki wpływ na dziecko ma oglądanie bajek i filmów, zapytaliśmy Mirosławę Stańczak, dyrektorkę Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Strzelcach Opolskich.
- Pierwsze lata życia i wyniesione z nich doświadczenia w decydującym stopniu wpływają na zdolność człowieka do wykorzystywania swojego potencjału. Kształtują intensywnie rozwijający się w pierwszych latach życia mózg. Rozwój w okresie od narodzin do około 6. roku życia przebiega szczególnie dynamicznie - mówi specjalistka. - Układ nerwowy dziecka do 3. roku życia nie jest gotowy na przyjęcie wielu bodźców płynących z urządzeń ekranowych i korzystanie z nich może powodować: opóźniony rozwój mowy, nadmierną pobudliwość, trudności w koncentracji uwagi, trudności w nawiązywaniu relacji, problemy z zachowaniem, agresją, lękami czy problemy ze snem.
Migoczące niebieskie światło ekranu pobudza w mózgu szyszynkę. W konsekwencji produkuje ona zbyt mało melatoniny, niezbędnej do prawidłowego cyklu snu i czuwania. Mózg stymulowany wieczorem światłem urządzenia ekranowego nie potrafi zasnąć.
- Dzieci potrzebują bezpośredniego kontaktu z rodzicami - przytulania, dotyku, bliskości - zaznacza Mirosława Stańczak.
W pierwszych latach życia szczególnie ważny jest rozwój ruchowy dziecka, który wpływa na rozwój całego układu nerwowego. Dziecko, które posadzimy przed ekranem, nie ma szans, by poznać świat, w ten sposób jego doświadczenia są uboższe.
- Wszelkie gry, bajki i aplikacje instalowane na urządzeniach ekranowych tak mocno angażują dzieci, ponieważ połączenia płatów czołowych nie są jeszcze u nich w pełni dojrzałe. Ośrodki zmysłów wzroku i słuchu, które są stymulowane przez ekrany, słabo łączą się z płatami czołowymi, więc reakcje dzieci są natychmiastowe i impulsywne. Zmysły wzroku i słuchu stymulowane przez urządzenia ekranowe wywołują emocje. Wtedy do gry wkracza ciało migdałowate odpowiedzialne za kontrolę emocji. Dziecko jest małe, ciało migdałowate niedojrzałe, kontrola emocji słaba - wylicza Stańczak. - Impulsywne emocje u starszych pozostają pod kontrolą, u młodszych zmierzają ku nieodpartej potrzebie zagrania w grę lub obejrzenia bajki. Frustracja i agresja narastają, kiedy tego urządzenia dziecko nie dostanie. To nie jedyny problem. Także opóźnienia w rozwoju społecznym stanowią ważny skutek korzystania przez dzieci z ekranów.
Według zaleceń Amerykańskiej Akademii Pediatrii, dzieci poniżej drugiego roku życia nie powinny mieć żadnego kontaktu z urządzeniami mobilnymi. Jeśli jednak multimedia zostaną wprowadzone u dzieci w wieku od 18. do 24. miesiąca życia, należy wybrać bajki i program wysokiej jakości i oglądać je razem z dzieckiem.
Do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej trafia coraz więcej dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, z trudnościami w koncentracji, z zaburzeniami zachowania.












Komentarze