Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 17 grudnia 2025 13:23
Reklama
Reklama

Zamień cztery kółka na dwa

Pandemia ciągle ogranicza nasze wyjazdy. Może warto zatem zamiast wypadów samochodowych zaplanować rowerowe?
Zamień cztery kółka na dwa

Rower kontra samochód?

Jak się okazuje, niektórzy kierowcy nie lubią rowerzystów i z wzajemnością. W Łodzi ustawiono stojaki na rowery w kształcie auta, co dla niektórych było policzkiem wymierzonym w kierowców. Ponoć miało pokazywać, że zamiast jednego auta można ustawić w tym miejscu kilka rowerów...

Na szczęście wiele osób łączy oba typy jazdy i z zapakowanymi na samochodzie rowerami wybiera się w dalsze trasy. Zarówno rower, jak i samochód pozwalają nam przemieścić się z miejsca na miejsce, jazda nimi sprawia przyjemność. I choć autem dojedziemy do celu szybciej, to rower jest tańszy w eksploatacji i życzliwszy dla środowiska.

Do wyboru, do koloru

Wchodząc do sklepu z rowerami, nie możemy się nadziwić ich mnogości. Kształty, kolory, ceny... Wszystko naraz może nam nieźle namieszać w głowie. Warto więc przed zakupem przemyśleć: do czego nam rower, gdzie nim pojedziemy, czy ma być na długodystansowe wypady czy raczej na weekendowe przejażdżki po lesie?

Kiedyś dostępne były głównie składaki i kolarzówki, do nich dołączyły z czasem rowery górskie. Dziś rynek jest naprawdę bogaty w ofertę rowerową. Zapytaliśmy sprzedawców o cechy charakterystyczne niektórych rowerów. Oto kilka wybranych propozycji - w sam raz na majówkowy weekend.

Rower górski

To najbardziej popularny rodzaj jednośladu. Nadaje się do jazdy w terenie, np. po leśnych duktach. "Górala" w latach 90. chciał mieć każdy nastolatek. Ze względu na trwałość i szeroką dostępność tych rowerów do dziś wybierane są również do jazdy po mieście.

Rower szosowy

Nazwa zdradza nam, że jest przeznaczony do pedałowania nim po asfalcie. Posiada duże koła, zagiętą w charakterystyczny sposób kierownicę, co umożliwia jazdę w aerodynamicznej pozycji. Rowery szosowe można podzielić na sportowe oraz endurance. Te drugie są wygodniejsze dla turystów, którzy chcą pokonywać większe odległości.

Rower gravelowy

To coś pośredniego między "góralem" a "szosówką". Te rowery są wolniejsze na asfalcie niż szosówka, zaś w trudnym terenie - mniej skuteczne niż górskie. Najlepiej jeździć nimi po zniszczonych drogach, podziurawionych, wysypanych kamieniami, polnych, leśnych, żwirowych... czyli takich, jakich wiele wokół nas. Gravel na pewno przyda się tym, którzy chcą pojeździć po okolicy i ją pozwiedzać.

Rower trekkingowy

To jednoślad funkcjonalny, lubiany przez turystów. Nadaje się do tras liczonych w setkach kilometrów i do krótkich wypadów za miasto. Zwykle jest bogato wyposażony. Można nim przewieźć wypełnione sakwy, jazdę w deszczu ułatwiają błotniki i osłona łańcucha, zaś rama roweru ma specjalną geometrię, dzięki której nawet przy długiej jeździe nie bolą plecy... Rowery trekkingowe sprawdzą się zarówno na asfaltowych, jak i gruntowych drogach.

Rower crossowy

Nazywa się go czasem rowerem trekkingowym, ale nie ma turystycznego wyposażenia. Ten "brak" wpływa na lekkość pojazdu i jego cenę. Co ważne, do większości modeli można zamontować bagażnik czy błotnik. Zarówno rowery crossowe, jak i trekkingowe nadają się do jazdy po mieście i po lesie - choć nie są dedykowane terenom trudnym, gdzie lepiej wybrać się na "góralu". Ze względu na swą uniwersalność rowery crossowe są chętnie wybierane przez nowicjuszy - ludzi, którzy dopiero zaczynają rowerową przygodę.

Rower fitness

Niektórym kojarzy się ze stacjonarnym rowerkiem do pedałowania w miejscu. Jednak dla osób bardziej obeznanych jest świetną alternatywą dla roweru szosowego i crossowego. Większość "fitnessów" umożliwia przyjęcie w miarę wygodnej pozycji. Co prawda, w rowerach tych nie ma bagażników ani błotników, lecz każdy egzemplarz można skonfigurować według własnych potrzeb. Nadają się na dłuższe trasy, służą też rekreacji i pokonywaniu szutrowych ścieżek. Co ciekawe, polecane są też do przemieszczania się w zatłoczonych uliczkach, ale w dobie koronawirusa ta funkcja wydaje się zbyteczna...

Katalog bez końca

Przegląd rowerów na tym się nie kończy. Są jeszcze miejskie, elektryczne, typu cargo, poziome... i wiele wiele innych. Ceny jednośladów też są przeróżne, w zależności od modelu, producenta, przeznaczenia, wyposażenia itp. itd. - mogą szybować do wielu tysięcy złotych. Odradzamy jednak rzucanie się na głęboką wodę. Lepiej zacząć rowerową przygodę od tańszego modelu i pozwolić pasji się rozwinąć...


Podziel się
Oceń

Komentarze

Reklama
ReklamaHeimat
Reklama
ReklamaMaxima 2
ReklamaHelios
Reklama
ReklamaOptyk Ptak 1197
ReklamaRe-gat
zachmurzenie duże

Temperatura: 4°C Miasto: Strzelce Opolskie

Ciśnienie: 1018 hPa
Wiatr: 28 km/h

Ostatnie komentarze
J Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Żeby tylko były dokładne informacje na tych tabliczkach.Data dodania komentarza: 25.11.2025, 06:39Źródło komentarza: W gminie pojawią się nowe tabliczki informacyjne. Turyści powinni być zadowoleni J Autor komentarza: Jerzy S.Treść komentarza: Kacper! Szczerze gratuluję pasji i zaangażowania w historycznych poszukiwaniach. Kontynuuj i rozwijaj zainteresowania związane z przeszłością swojej małej ojczyzny i pamiętaj: per aspera ad astra... Jerzy S.Data dodania komentarza: 23.11.2025, 14:52Źródło komentarza: 18-latek z Piotrówki publikuje unikatowe przedwojenne historie J Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Przebudowa ulicy Dzierżonia w dzielnicy FosowskieData dodania komentarza: 17.11.2025, 07:54Źródło komentarza: Kto rządzi w inwestycyjnym wyścigu w powiecie strzeleckim? Oto ranking G Autor komentarza: SkinnyTreść komentarza: Akcja wygląda na ratowanie dopłat z kasy EU. Śpieszą się, bo rok się kończy. Ale i tak można było przecież za te pieniądze inne konieczne remonty wykonać. Te pewnie były zbyt skomplikowane aby je zakończyć jeszcze przed Bożym Narodzeniem.Data dodania komentarza: 4.11.2025, 10:10Źródło komentarza: Drogi po budowie ronda wyglądają jak po wojnie. Kto je naprawi? S Autor komentarza: SmokTreść komentarza: "Objazd był wytyczony przez Kolonowskie i Ozimek, nie możemy odpowiadać za to, że kierowcy nie stosowali się do niego." - Możecie i odpowiadacie. To ZDW przeprowadził remont i jest odpowiedzialny za wszystko, co się z nim wiąże. Jak bierzecie hydraulika do domu na remont instalacji, to odpowiada on za wszystko, czy przy jego okazji zniszczy. Nie zrobiliście bypassu - to wy za to odpowiadacie. Wytyczyliście nierealny objazd na zasadzie dupochronu - to wy jesteście za niego odpowiadacie. Idziemy dalej - sprapraliście dobrą drogę Kolonowskie - Krasiejów: to wy za to odpowiadacie. Znaleźliście na drodze "mikropęknięcia" i zrobiliście z tego pretekst do przeprowadzenia niepotrzebnego remontu. W tym samym czasie na drodze Kolonowskie - Zawadzkie pęknięcia są już nie tylko mikro, ale i makro, droga zaczyna straszyć dziurami, a most na Małej Panwi tylko czeka, by się zawalić, ale tu remont nie jest potrzebny. W rezultacie zamiast dwóch dobrych dróg mamy teraz dwie spaprane. Na dodatek zabieracie się do remontu dobrej drogi Jemielnica - Piotrówka, kolejny przykład radosnej twórczości, gdzie wywalacie pieniądze w niepotrzebne inwestycje, a drogi, które naprawdę remontu potrzebują, stoją i czekają w kolejce na niewiadomo co. I to niestety wy, ZDW za to odpowiadacie.Data dodania komentarza: 30.10.2025, 08:09Źródło komentarza: Drogi po budowie ronda wyglądają jak po wojnie. Kto je naprawi? G Autor komentarza: SkinnyTreść komentarza: "Artoo-Detoo" ;-) (R2D2)Data dodania komentarza: 20.10.2025, 13:36Źródło komentarza: Od śląskiej godki do globalnej sławy. Synek z Raszowej podbija świat technologii
Reklama
Reklama