W ostatnich dniach takich telefonów było kilka. - Przeczytałem w waszej gazecie, jak policja zapewnia, że jest i będzie tam dużo patroli - mówi jeden z mieszkańców Centawy. - Przez pierwsze dni faktycznie widywałem ich sporo i podobno też jeździło auto nieznakowane, ale ostatnio to już trudno się natknąć na patrol.
- Ciężarówki jeżdżą przez naszą wieś cały dzień i w nocy, dochodzi do wielu niebezpiecznych sytuacji. Najgorzej jest rano, gdy dużo ludzi spieszy się do pracy, to co się tu dzieje to Dziki Zachód - dodaje.
Inna osoba udostępniła nam zdjęcia z sytuacji w Centawie, do jakiej doszło 29 września przed godziną 8.00.
- Nie zdążyłam wtedy do pracy, bo przez pawie całą Centawę ciągnął się korek. Okazało się, że dwie ciężarówki nie umiały się wyminąć przed wjazdem od strony Jemielnicy. Zaklinowały się. A że pojazdów był cały sznur w obie strony, to trochę trwało aż wszyscy pocofali - opowiada mieszkanka gminy Jemielnica.
- Zresztą, nawet jak to się udało, to kawałek dalej była podobna sytuacja, droga jest tak wąska, że na zakrętach nawet osobówkom jest trudno się wyminąć - stwierdza. - W ten dzień to było istne apogeum: na wjeździe do Błotnicy Strzeleckiej z głównej drogi był kolejny korek. Próbował się wcisnąć tam tir i też się zaklinował, ale nie chciał odpuścić i raz po raz próbował. A cała kolejka aut czekała aż skończy manewry. W końcu zrezygnował i pojechaliśmy.
Nasza czytelniczka zadzwoniła wtedy na policję.
- Pan z dyżurki powiedział: "wiemy, wiemy, jest dużo telefonów". No ale skoro jest dużo telefonów i dużo takich sytuacji, to czemu policja tam nie pilnuje cały czas? Czają się za krzakami w różnych miejscach, by łapać czy ktoś nie przekroczy prędkości, a tam gdzie są potrzebni, to ich nie ma.
Interwencje przekazaliśmy strzeleckiej policji z prośbą o zwiększenie liczby patroli w tym miejscu.
- Codziennie są patrole na drodze przez Centawę, na pierwszej i na drugiej zmianie, są też mandaty - zapewnia mł. asp. Dorota Janać ze strzeleckiej komendy policji. - Nie jest możliwe, aby policjanci byli tam cały czas, bo nasze obowiązki dotyczą całego powiatu, są różne zdarzenia. Niestety kierowcy komunikują się przez CB radio i szybko wiedzą, kiedy nas nie ma. Ale to dobrze, że mieszkańcy dzwonią na policję i taka jest też nasza prośba o zgłoszenia.
- Można też przynosić nam zdjęcia pojazdów popełniających wykroczenia, wtedy możemy karać nawet po fakcie, w przypadku firm transportowych można ustalić, kto kierował wozem - dodaje Dorota Janać.
Zgodnie z ostatnimi oficjalnymi komunikatami, zamknięcie drogi wojewódzkiej spowodowane budową ronda, ma potrwać do 17 października. Ale jak się dowiedzieliśmy, są starania, by przyspieszyć termin zakończenia prac.
- To zależy od wielu czynników, a głównie od pogody, więc trudno cokolwiek obiecywać - zastrzega Arkadiusz Branicki rzecznik Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu.
Póki co pogarszający się stan drogi w Centawie niepokoi władze gminy Jemielnica. W niektórych miejscach ciężarówki rozjeździły pobocza na szerokość metra. O drodze była nawet mowa na sesji gminnej. Wójt Marcin Wycisło odpowiedział na pytania rajców w tej sprawie, że zniszczenia na bieżąco są dokumentowane: trasa nie jest dostosowana do tranzytu. Gmina kilka tygodni wcześniej zakończyła tu remont i jak już wielokrotnie podkreślał wójt: nikt nie konsultował z gminą całkowitego zamknięcia drogi wojewódzkiej na czas budowy ronda ani projektu organizacji ruchu.
- Droga rozjeżdżona, skrajnie połamane - mówi wójt. - Po zakończeniu inwestycji wystąpimy do Urzędu Marszałkowskiego i ZDW w tej sprawie, prosiliśmy o wyznaczenie by-passu, by tego uniknąć, ostrzegaliśmy, że tak będzie. Tę drogę trzeba praktycznie całkiem zrobić od nowa, a to są koszty: kto ma je ponieść?
Również starosta Waldemar Gaida mówi, że po zakończeniu prac konieczna będzie inwentaryzacja stanu dróg, którą prawdopodobnie powiat będzie robił wspólnie z gminą.
- Na razie jest za wcześnie, by mówić o decyzjach, ja od początku jeszcze przed rozpoczęciem inwestycji sygnalizowałem problemy związane z organizacją ruchu, tak marszałkowi, burmistrzowi Strzelec, jak i Zarządowi Dróg Wojewódzkich, ale taki schemat technologiczny inwestycji został zaakceptowany przez zamawiającego, więc trudno jest w trakcie prac cokolwiek zmieniać, zaczekamy do zakończenia budowy i wtedy będziemy zastanawiać się co dalej z tą drogą - komentuje.
Czytaj wszystkie najważniejsze informacje z powiatu strzeleckiego. Kup aktualne e-wydanie "Strzelca Opolskiego"!











Komentarze