Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 16 grudnia 2025 02:40
Reklama
Reklama

Wielka niewiadoma

Wielka niewiadoma

Mamy polski samochód elektryczny o nazwie „Izera”. To znaczy mamy za sobą jego premierę, po której dowiedzieliśmy się właściwie tylko tego jak wygląda. Zanim trafi na nasze ulice, jeszcze wiele może się wydarzyć.

Technologia i wzornictwo

Kilka podstawowych faktów. Izera ma mieć możliwość przejechania do 400 km na jednym ładowaniu, które dokonać będzie można zarówno w domu, jak i na stacjach szybkiego ładowania. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h ma mieścić się w 8 sekundach, co jest całkiem przyzwoitym wynikiem. Pojazd wyposażono w zaawansowane systemy wspomagania kierowcy: ESC – system stabilizacji toru jazdy, FCW – ostrzeżenie przed zderzeniem, BSW – system wykrywania martwego pola i TSR – wykrywanie znaków drogowych.

Zaprezentowano dwa modele pojazdu – Hatchback i SUV (choć ten drugi tylko z zewnątrz, bo wnętrze jest jeszcze w fazie projektowania). Samochody prezentują się miło dla oka, co nie powinno dziwić, skoro wyszły z desek kreślarskich studia designerskiego z Turynu, które pracuje dla największych gigantów motoryzacyjnych.

Ambicje i kontrowersje

Spółka ElectroMobility Poland, powołana specjalnie po to, by wyprodukować polski samochód elektryczny, ogłosiła plany sprzedażowe Izery. W pierwszym roku produkcji (czyli od III kwartału 2023 roku) ma to być 60 tysięcy pojazdów. Potem sprzedaż ma ustabilizować się na poziomie 100 tysięcy aut rocznie. Zdaniem Związku Dealerów Samochodowych, tak duża sprzedaż jest niewykonalna bez sieci dystrybucji.

Kolejnym problemem jest cena, której po prostu jeszcze nie znamy. Można jednak przypuszczać, że jak w przypadku każdego samochodu elektrycznego, ma być dużo wyższa od ceny auta spalinowego.

Rozwiązaniem obu tych problemów ma być zupełnie inne podejście do sprzedaży polskich elektryczniaków. Otóż pojazd będzie można kupić wyłącznie przez internet i to tylko w systemie ratalnym. Zamysł jest ciekawy. Samochody elektryczne są zdecydowanie droższe przy zakupie i dużo tańsze w eksploatacji. Ratalny system ma spowodować rozłożenie kosztów tak, żeby zakup auta elektrycznego był możliwy dla każdego. Tym bardziej, że miesięczna rata za kupno Izery obejmie nie tylko koszt samochodu, ale też jego ładowania.

To nie koniec kontrowersji. Nie istnieje jeszcze fabryka, w której Izery będą wytwarzane. Wiadomo tyko, że powstanie na Śląsku. Nie wiadomo także, jakie części i przez kogo produkowane znajdą się pod maską pojazdu. Póki co nie wydaje się, żeby polska myśl techniczna miała w konstruowaniu tego pojazdu decydujący udział.

Na chwilę obecną cały projekt polskiego elektryczniaka to raczej mgliste obietnice niż twarde fakty. Prototypy miały pojawić się już przed dwoma laty, więc można spodziewać się dalszych opóźnień. Trzeba jednak trzymać za Izerę kciuki, bo jeżeli plany wejdą w życie, to w samej fabryce pracę znajdzie 3 tysiące ludzi, a w powiązanych sektorach – nawet 12 tysięcy pracowników.

 


Podziel się
Oceń

Komentarze

Reklama
ReklamaHeimat
Reklama
ReklamaMaxima 2
ReklamaHelios
Reklama
ReklamaOptyk Ptak 1197
ReklamaRe-gat
bezchmurnie

Temperatura: 0°C Miasto: Strzelce Opolskie

Ciśnienie: 1022 hPa
Wiatr: 18 km/h

Ostatnie komentarze
J Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Żeby tylko były dokładne informacje na tych tabliczkach.Data dodania komentarza: 25.11.2025, 06:39Źródło komentarza: W gminie pojawią się nowe tabliczki informacyjne. Turyści powinni być zadowoleni J Autor komentarza: Jerzy S.Treść komentarza: Kacper! Szczerze gratuluję pasji i zaangażowania w historycznych poszukiwaniach. Kontynuuj i rozwijaj zainteresowania związane z przeszłością swojej małej ojczyzny i pamiętaj: per aspera ad astra... Jerzy S.Data dodania komentarza: 23.11.2025, 14:52Źródło komentarza: 18-latek z Piotrówki publikuje unikatowe przedwojenne historie J Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Przebudowa ulicy Dzierżonia w dzielnicy FosowskieData dodania komentarza: 17.11.2025, 07:54Źródło komentarza: Kto rządzi w inwestycyjnym wyścigu w powiecie strzeleckim? Oto ranking G Autor komentarza: SkinnyTreść komentarza: Akcja wygląda na ratowanie dopłat z kasy EU. Śpieszą się, bo rok się kończy. Ale i tak można było przecież za te pieniądze inne konieczne remonty wykonać. Te pewnie były zbyt skomplikowane aby je zakończyć jeszcze przed Bożym Narodzeniem.Data dodania komentarza: 4.11.2025, 10:10Źródło komentarza: Drogi po budowie ronda wyglądają jak po wojnie. Kto je naprawi? S Autor komentarza: SmokTreść komentarza: "Objazd był wytyczony przez Kolonowskie i Ozimek, nie możemy odpowiadać za to, że kierowcy nie stosowali się do niego." - Możecie i odpowiadacie. To ZDW przeprowadził remont i jest odpowiedzialny za wszystko, co się z nim wiąże. Jak bierzecie hydraulika do domu na remont instalacji, to odpowiada on za wszystko, czy przy jego okazji zniszczy. Nie zrobiliście bypassu - to wy za to odpowiadacie. Wytyczyliście nierealny objazd na zasadzie dupochronu - to wy jesteście za niego odpowiadacie. Idziemy dalej - sprapraliście dobrą drogę Kolonowskie - Krasiejów: to wy za to odpowiadacie. Znaleźliście na drodze "mikropęknięcia" i zrobiliście z tego pretekst do przeprowadzenia niepotrzebnego remontu. W tym samym czasie na drodze Kolonowskie - Zawadzkie pęknięcia są już nie tylko mikro, ale i makro, droga zaczyna straszyć dziurami, a most na Małej Panwi tylko czeka, by się zawalić, ale tu remont nie jest potrzebny. W rezultacie zamiast dwóch dobrych dróg mamy teraz dwie spaprane. Na dodatek zabieracie się do remontu dobrej drogi Jemielnica - Piotrówka, kolejny przykład radosnej twórczości, gdzie wywalacie pieniądze w niepotrzebne inwestycje, a drogi, które naprawdę remontu potrzebują, stoją i czekają w kolejce na niewiadomo co. I to niestety wy, ZDW za to odpowiadacie.Data dodania komentarza: 30.10.2025, 08:09Źródło komentarza: Drogi po budowie ronda wyglądają jak po wojnie. Kto je naprawi? G Autor komentarza: SkinnyTreść komentarza: "Artoo-Detoo" ;-) (R2D2)Data dodania komentarza: 20.10.2025, 13:36Źródło komentarza: Od śląskiej godki do globalnej sławy. Synek z Raszowej podbija świat technologii
Reklama
Reklama