Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 08:35
Reklama
Reklama EBO
Reklama

Znaki drogowe - poznaj zasady lokalizowania, rodzaje i funkcje

Znaki drogowe to nieodłączony element infrastruktury drogowej. Pomagają w zarządzaniu ruchem, zwiększają bezpieczeństwo i ułatwiają kierowcom przewidzenie wielu sytuacji. Dlatego też są objęte wieloma przepisami, które określają rozmieszczenie znaków. Te bowiem muszą być widoczne z dużej odległości, aby odpowiednio wcześnie informowały kierujących o konkretnych przeszkodach lub zmianach w organizacji ruchu. Poniżej przedstawiamy najważniejsze zasady związane ze znakami drogowymi, które przydadzą się zarówno kierowcom, jak i osobom odpowiedzialnym za budowę infrastruktury drogowej.
Znaki drogowe - poznaj zasady lokalizowania, rodzaje i funkcje

Źródło: unsplash.com

Lokalizacja znaków drogowych nie może być przypadkowa

Przepisy określone w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 roku to podstawowa baza zasad związanych z rozmieszczeniem znaków drogowych. Odnoszą się do znaków nakazu, zakazu oraz wszystkich innych obecnych w ruchu drogowym. Najważniejsze przepisy określają:

  • Lokalizację znaków - w Polsce znaki drogowe powinny być umieszczane po prawej stronie jezdni lub bezpośrednio nad pasem ruchu, którego dotyczą. Takie umiejscowienie gwarantuje najlepszą widoczność i tym samym wysoką skuteczność komunikatu umieszczonego na znaku. Jedynie w wyjątkowych sytuacjach możliwe jest umieszczenie znaku po lewej stronie jezdni.
  • Odległość od miejsca, którego dotyczy znak - dla uzyskania wysokiej skuteczności znaki powinny znajdować się odpowiednio wcześniej niż ewentualne zagrożenie. Znaki ostrzegawcze należy umieszczać 150-300 m przed miejscem niebezpiecznym (w terenie niezabudowanym) oraz 100 m (w terenie zabudowanym).
  • Odpowiednią widoczność - zgodnie z przepisami w obowiązku odpowiedzialnego za daną drogę jest dbanie o dobrą widoczność znaków. Te nie mogą być przesłonięte przez drzewa, reklamy lub inne elementy infrastruktury. Dodatkowo powinny być utrzymane w czystości, która pozwala na ich prawidłowy odczyt.
  • Zagęszczenie znaków - przepisy mówią również o tym, że znaki nie mogą być umieszczane zbyt blisko siebie, nie mogą wprowadzać w błąd i nie mogą tworzyć trudności w ich prawidłowej interpretacji.

Kiedy znaki drogowe mogą znaleźć się po lewej stronie jezdni?

W niektórych przypadkach przepisy zezwalają na zlokalizowanie znaków i sygnałów drogowych po lewej stronie jezdni. Dotyczy to m.in. dróg jednokierunkowych, powtórnego oznakowania na drogach wielojezdniowych, jezdni z ograniczonym ruchem i w kilku innych sytuacjach. Dokładne informacje na temat przepisów w tym zakresie znajdują się na stronie: https://oznakowaniedrogi.pl/poradniki/czy-znak-drogowy-moze-stac-po-lewej-stronie/. Pod adresem znajdziesz również wytyczne w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków drogowych.

Znaki nakazu, zakazu i wiele innych - poznaj najważniejsze rodzaje

Znaki drogowe występują w wielu rodzajach z uwagi na funkcje. Niektóre wymuszają określone zachowania na drodze, gdy inne pełnią jedynie funkcje informacyjne lub nawigacyjne. Najważniejsze rodzaj znaków, które można spotkać, to:

  • Znaki nakazu - występują jako znaki pionowe z okrągłą tarczą i niebieskim tłem. Odpowiadają za wymuszenie na kierowcach konkretnych zachowań. Najczęściej służą do lepszej organizacji ruchu.
  • Znaki zakazu - są to znaki okrągłe z białym tłem i czerwoną obwódką. Występujące jedynie w formie znaków pionowych zabraniają wykonywania określonych czynności. Mogą odnosić się do zakazu wjazdu, zakazu wyprzedzania, postoju lub zawracania. W niektórych przypadkach są połączone z oznakowaniem poziomym.
  • Znaki ostrzegawcze - przyjmują kształt trójkąta z żółtym tłem i czerwoną obwódką. Mają za zadanie informować o zagrożeniach, które mogą wystąpić na danym odcinku drogi, np. ostre zakręty lub wbiegające na jezdnię zwierzęta.
  • Znaki informacyjne - prostokątne tablice w kolorze niebieskim, które dostarczają kierowcom niezbędnych informacji na temat konkretnej drogi. Informują o obiektach w pobliżu lub początku konkretnego rodzaju drogi (autostrady lub drogi ekspresowej).
  • Znaki uzupełniające - zawierają dodatkowe informacje, które uzupełniają przekaz zamieszczony na innych rodzajach znaków. Mogą występować np. jako znaki kierunku przy zakazach zatrzymywania się lub postoju.
  • Znaki poziome - malowane bezpośrednio na jezdni pomagają w organizacji ruchu. Stanowią cenne źródło informacji dla kierowców i bardzo często łączą się z klasycznymi znakami stojącymi. Bardzo często umieszczane przed skrzyżowaniami i sygnalizacją świetlną pomagają w zarządzaniu ruchem.

Znaki poziome i pionowe pełnią wiele funkcji w ruchu drogowym

Znaki drogowe to niezbędny element infrastruktury drogowej, który odpowiada za bezpieczeństwo wszystkim podróżujących. Dlatego też istnieje tak wiele przepisów w sprawie znaków drogowych, które odnoszą się do ich poszczególnych typów. Rozmiar znaków drogowych, warunki widoczności pieszych, czy obecność sygnałów świetlnych, to tylko niektóre z czynników, które należy brać pod uwagę przy umieszczaniu znaków.

Odpowiedzialni za organizację ruchu na konkretnym odcinku drogi lub obszarze są zobowiązani do uwzględniania obowiązujących przepisów, a także odpowiedniego planowania. Zupełnie odmiennego podejścia wymagają bowiem wąskie uliczki zabytkowych miast, strefy ograniczonej prędkości, a jeszcze innego drogi powiatowe czy drogi gminne. W każdym obszarze należy dokładnie uwzględnić ewentualne zagrożenia, potencjalną liczbę pojazdów i komfort wszystkich uczestników ruchu. Źle zlokalizowane znaki drogowe, niepotrzebne nakazy jazdy w konkretnym kierunku bądź nieprawidłowe wykorzystanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i tablic kierujących sprawia, że powstają niepotrzebne korki, a jazda staje się mniej płynna.


Podziel się
Oceń

Komentarze

Reklama
ReklamaHeimat
Reklama
ReklamaMaxima 2
ReklamaHelios
Reklama
ReklamaOptyk Ptak 1197
ReklamaRe-gat
zachmurzenie duże

Temperatura: 4°C Miasto: Strzelce Opolskie

Ciśnienie: 1011 hPa
Wiatr: 8 km/h

Ostatnie komentarze
J Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Żeby tylko były dokładne informacje na tych tabliczkach.Data dodania komentarza: 25.11.2025, 06:39Źródło komentarza: W gminie pojawią się nowe tabliczki informacyjne. Turyści powinni być zadowoleni J Autor komentarza: Jerzy S.Treść komentarza: Kacper! Szczerze gratuluję pasji i zaangażowania w historycznych poszukiwaniach. Kontynuuj i rozwijaj zainteresowania związane z przeszłością swojej małej ojczyzny i pamiętaj: per aspera ad astra... Jerzy S.Data dodania komentarza: 23.11.2025, 14:52Źródło komentarza: 18-latek z Piotrówki publikuje unikatowe przedwojenne historie J Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Przebudowa ulicy Dzierżonia w dzielnicy FosowskieData dodania komentarza: 17.11.2025, 07:54Źródło komentarza: Kto rządzi w inwestycyjnym wyścigu w powiecie strzeleckim? Oto ranking G Autor komentarza: SkinnyTreść komentarza: Akcja wygląda na ratowanie dopłat z kasy EU. Śpieszą się, bo rok się kończy. Ale i tak można było przecież za te pieniądze inne konieczne remonty wykonać. Te pewnie były zbyt skomplikowane aby je zakończyć jeszcze przed Bożym Narodzeniem.Data dodania komentarza: 4.11.2025, 10:10Źródło komentarza: Drogi po budowie ronda wyglądają jak po wojnie. Kto je naprawi? S Autor komentarza: SmokTreść komentarza: "Objazd był wytyczony przez Kolonowskie i Ozimek, nie możemy odpowiadać za to, że kierowcy nie stosowali się do niego." - Możecie i odpowiadacie. To ZDW przeprowadził remont i jest odpowiedzialny za wszystko, co się z nim wiąże. Jak bierzecie hydraulika do domu na remont instalacji, to odpowiada on za wszystko, czy przy jego okazji zniszczy. Nie zrobiliście bypassu - to wy za to odpowiadacie. Wytyczyliście nierealny objazd na zasadzie dupochronu - to wy jesteście za niego odpowiadacie. Idziemy dalej - sprapraliście dobrą drogę Kolonowskie - Krasiejów: to wy za to odpowiadacie. Znaleźliście na drodze "mikropęknięcia" i zrobiliście z tego pretekst do przeprowadzenia niepotrzebnego remontu. W tym samym czasie na drodze Kolonowskie - Zawadzkie pęknięcia są już nie tylko mikro, ale i makro, droga zaczyna straszyć dziurami, a most na Małej Panwi tylko czeka, by się zawalić, ale tu remont nie jest potrzebny. W rezultacie zamiast dwóch dobrych dróg mamy teraz dwie spaprane. Na dodatek zabieracie się do remontu dobrej drogi Jemielnica - Piotrówka, kolejny przykład radosnej twórczości, gdzie wywalacie pieniądze w niepotrzebne inwestycje, a drogi, które naprawdę remontu potrzebują, stoją i czekają w kolejce na niewiadomo co. I to niestety wy, ZDW za to odpowiadacie.Data dodania komentarza: 30.10.2025, 08:09Źródło komentarza: Drogi po budowie ronda wyglądają jak po wojnie. Kto je naprawi? G Autor komentarza: SkinnyTreść komentarza: "Artoo-Detoo" ;-) (R2D2)Data dodania komentarza: 20.10.2025, 13:36Źródło komentarza: Od śląskiej godki do globalnej sławy. Synek z Raszowej podbija świat technologii
Reklama
Reklama