Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 10:52
Reklama
Reklama EBO
Reklama

Nowa benzyna E10 na stacjach paliw. Kierowcy mają wiele obaw

Z początkiem roku na stacjach paliw pojawił się nowy rodzaj benzyny. Mowa tu o benzynie 95 E10, która ma na stałe zastąpić 95 E5. Jednak wśród kierowców wywołuje to wiele obaw, pytań, a także kontrowersji.
Nowa benzyna E10 na stacjach paliw. Kierowcy mają wiele obaw

Autor: Pixabay

Nowa benzyna na stacjach paliw. Kierowcy mają wiele obaw

Benzyna E10 jest szeroko stosowana w takich krajach jak Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Norwegia czy Australia. Natomiast Polska jest 18. krajem w Unii Europejskiej, która postanowiła wprowadzić do obiegu ten rodzaj paliwa. Co ciekawe, już w 2016 roku E10 została uznana w naszym kraju za paliwo wzorcowe, na którym testuje się fabrycznie nowe samochody pod względem spalania czy emisyjności.

Czym jest benzyna E10 i czym różni się od znanej nam E5?

Różnica pomiędzy tymi rodzajami benzyny dotyczy maksymalnej domieszki tzw. biokomponentu. W przypadku benzyny jest to z reguły alkohol produkowany z biomasy. Mieszanka E10 składa się z 90 proc. benzyny bezołowiowej i 10 proc. etanolu, co czyni ją bardziej ekologiczną. Etanol jest produkowany z buraków, kukurydzy, pszenicy czy trzciny cukrowej. Ponadto wprowadzenie do sprzedaży benzyny mającej w składzie około 10% biokomponentów ma pomóc ograniczyć negatywny wpływ sektora transportu na zdrowie mieszkańców miast i środowiska naturalnego.

- Zwiększona ilość bietanolu w benzynie może skutecznie ograniczyć emisję dwutlenku węgla, którą generuje sektor transportu – wskazuje Tomasz Walczak, CTO Euros Energy. - Duże miasta już teraz mają ogromny problem ze zjawiskiem, jakim jest smog – zwłaszcza zimą, gdy do emisji CO2 ze spalania paliw, dochodzi również CO2 pochodzące z wysoko emisyjnych źródeł ciepła. Zanieczyszczone powietrze ma wpływ na zdrowie i samopoczucie mieszkańców. Wprowadzenie do obiegu nowej benzyny jest sporym krokiem Polski w stronę odnawialnych surowców, a co za tym idzie, w stronę zielonej energii. Przybliża nas także do zminimalizowania naszej zależności od paliw kopalnych. Użytkownicy nie powinni bać się tej zmiany, ponieważ E10 to wzorcowy przykład dla wszystkich obecnie produkowanych samochodów, które osiągają bardzo korzystne pod względem emisji spalin wyniki.

Nowa benzyna budzi kontrowersje

Wśród kierowców, jak i osób zajmujących się motoryzacją w ostatnim czasie rozgorzała dyskusja, w szczególności, czy nowa mieszanka jest bezpieczna dla naszych samochodów? Czy będzie droższa od obecnej? Czy będzie na niej można jeździć?

Okazuje się, że zmiana ta nie będzie wymagała od właścicieli samochodów szczególnych działań. Większość samochodów produkowanych po 2010 roku powinna być przystosowana do nowego rodzaju benzyny. Osoby posiadające starsze pojazdy powinny zweryfikować, czy ich auta mogą być tankowane nowym paliwem.

Teoretycznie w najprostszy sposób można sprawdzić, czy samochód dostosowany jest do paliwa E10, otwierając klapkę wlewu paliwa. Tam powinno być napisane E5, E10. Jednak przy starszych autach sytuacja ta może wyglądać trochę inaczej. Jeśli nie ma takiej informacji, można wejść na specjalną stronę rządową i tam wpisać dane swojego samochodu.

Choć i tu może wystąpić kłopot, bo strona ta jest ciągle modyfikowana, a zbiór tych samochodów nie jest pełen. Dlatego najlepiej jest zasięgnąć informacji wśród specjalistów, tym bardziej, że są marki i modele samochodów, które nie będą mogły skorzystać z nowej mieszanki E10.

Wtedy pozostanie tankowanie produkowanej w standardzie E5 droższej benzyny Pb98. Należy jednak podkreślić, że popularna „95” nie zniknie ze stacji w Polsce z dnia na dzień. Będzie ona dostępna dla klientów do wyczerpania zapasów, po czym w zbiornikach na stacjach paliw pojawi się paliwo w standardzie E10.

A jak będzie z ceną E10? Teoretycznie ma być tańsza od E5, ale to za jakiś czas. Obecnie będzie droższa o kilka groszy od paliwa bez biokomponentów. 

Czytaj wszystkie najważniejsze informacje z powiatu strzeleckiego. Kup aktualne e-wydanie "Strzelca Opolskiego"!

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Komentarze

Reklama
ReklamaHeimat
Reklama
ReklamaMaxima 2
ReklamaHelios
Reklama
ReklamaOptyk Ptak 1197
ReklamaRe-gat
umiarkowane opady deszczu

Temperatura: 5°C Miasto: Strzelce Opolskie

Ciśnienie: 1011 hPa
Wiatr: 8 km/h

Ostatnie komentarze
J Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Żeby tylko były dokładne informacje na tych tabliczkach.Data dodania komentarza: 25.11.2025, 06:39Źródło komentarza: W gminie pojawią się nowe tabliczki informacyjne. Turyści powinni być zadowoleni J Autor komentarza: Jerzy S.Treść komentarza: Kacper! Szczerze gratuluję pasji i zaangażowania w historycznych poszukiwaniach. Kontynuuj i rozwijaj zainteresowania związane z przeszłością swojej małej ojczyzny i pamiętaj: per aspera ad astra... Jerzy S.Data dodania komentarza: 23.11.2025, 14:52Źródło komentarza: 18-latek z Piotrówki publikuje unikatowe przedwojenne historie J Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Przebudowa ulicy Dzierżonia w dzielnicy FosowskieData dodania komentarza: 17.11.2025, 07:54Źródło komentarza: Kto rządzi w inwestycyjnym wyścigu w powiecie strzeleckim? Oto ranking G Autor komentarza: SkinnyTreść komentarza: Akcja wygląda na ratowanie dopłat z kasy EU. Śpieszą się, bo rok się kończy. Ale i tak można było przecież za te pieniądze inne konieczne remonty wykonać. Te pewnie były zbyt skomplikowane aby je zakończyć jeszcze przed Bożym Narodzeniem.Data dodania komentarza: 4.11.2025, 10:10Źródło komentarza: Drogi po budowie ronda wyglądają jak po wojnie. Kto je naprawi? S Autor komentarza: SmokTreść komentarza: "Objazd był wytyczony przez Kolonowskie i Ozimek, nie możemy odpowiadać za to, że kierowcy nie stosowali się do niego." - Możecie i odpowiadacie. To ZDW przeprowadził remont i jest odpowiedzialny za wszystko, co się z nim wiąże. Jak bierzecie hydraulika do domu na remont instalacji, to odpowiada on za wszystko, czy przy jego okazji zniszczy. Nie zrobiliście bypassu - to wy za to odpowiadacie. Wytyczyliście nierealny objazd na zasadzie dupochronu - to wy jesteście za niego odpowiadacie. Idziemy dalej - sprapraliście dobrą drogę Kolonowskie - Krasiejów: to wy za to odpowiadacie. Znaleźliście na drodze "mikropęknięcia" i zrobiliście z tego pretekst do przeprowadzenia niepotrzebnego remontu. W tym samym czasie na drodze Kolonowskie - Zawadzkie pęknięcia są już nie tylko mikro, ale i makro, droga zaczyna straszyć dziurami, a most na Małej Panwi tylko czeka, by się zawalić, ale tu remont nie jest potrzebny. W rezultacie zamiast dwóch dobrych dróg mamy teraz dwie spaprane. Na dodatek zabieracie się do remontu dobrej drogi Jemielnica - Piotrówka, kolejny przykład radosnej twórczości, gdzie wywalacie pieniądze w niepotrzebne inwestycje, a drogi, które naprawdę remontu potrzebują, stoją i czekają w kolejce na niewiadomo co. I to niestety wy, ZDW za to odpowiadacie.Data dodania komentarza: 30.10.2025, 08:09Źródło komentarza: Drogi po budowie ronda wyglądają jak po wojnie. Kto je naprawi? G Autor komentarza: SkinnyTreść komentarza: "Artoo-Detoo" ;-) (R2D2)Data dodania komentarza: 20.10.2025, 13:36Źródło komentarza: Od śląskiej godki do globalnej sławy. Synek z Raszowej podbija świat technologii
Reklama
Reklama