Nowa benzyna na stacjach paliw. Kierowcy mają wiele obaw
Benzyna E10 jest szeroko stosowana w takich krajach jak Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Norwegia czy Australia. Natomiast Polska jest 18. krajem w Unii Europejskiej, która postanowiła wprowadzić do obiegu ten rodzaj paliwa. Co ciekawe, już w 2016 roku E10 została uznana w naszym kraju za paliwo wzorcowe, na którym testuje się fabrycznie nowe samochody pod względem spalania czy emisyjności.
Czym jest benzyna E10 i czym różni się od znanej nam E5?
Różnica pomiędzy tymi rodzajami benzyny dotyczy maksymalnej domieszki tzw. biokomponentu. W przypadku benzyny jest to z reguły alkohol produkowany z biomasy. Mieszanka E10 składa się z 90 proc. benzyny bezołowiowej i 10 proc. etanolu, co czyni ją bardziej ekologiczną. Etanol jest produkowany z buraków, kukurydzy, pszenicy czy trzciny cukrowej. Ponadto wprowadzenie do sprzedaży benzyny mającej w składzie około 10% biokomponentów ma pomóc ograniczyć negatywny wpływ sektora transportu na zdrowie mieszkańców miast i środowiska naturalnego.
- Zwiększona ilość bietanolu w benzynie może skutecznie ograniczyć emisję dwutlenku węgla, którą generuje sektor transportu – wskazuje Tomasz Walczak, CTO Euros Energy. - Duże miasta już teraz mają ogromny problem ze zjawiskiem, jakim jest smog – zwłaszcza zimą, gdy do emisji CO2 ze spalania paliw, dochodzi również CO2 pochodzące z wysoko emisyjnych źródeł ciepła. Zanieczyszczone powietrze ma wpływ na zdrowie i samopoczucie mieszkańców. Wprowadzenie do obiegu nowej benzyny jest sporym krokiem Polski w stronę odnawialnych surowców, a co za tym idzie, w stronę zielonej energii. Przybliża nas także do zminimalizowania naszej zależności od paliw kopalnych. Użytkownicy nie powinni bać się tej zmiany, ponieważ E10 to wzorcowy przykład dla wszystkich obecnie produkowanych samochodów, które osiągają bardzo korzystne pod względem emisji spalin wyniki.
Nowa benzyna budzi kontrowersje
Wśród kierowców, jak i osób zajmujących się motoryzacją w ostatnim czasie rozgorzała dyskusja, w szczególności, czy nowa mieszanka jest bezpieczna dla naszych samochodów? Czy będzie droższa od obecnej? Czy będzie na niej można jeździć?
Okazuje się, że zmiana ta nie będzie wymagała od właścicieli samochodów szczególnych działań. Większość samochodów produkowanych po 2010 roku powinna być przystosowana do nowego rodzaju benzyny. Osoby posiadające starsze pojazdy powinny zweryfikować, czy ich auta mogą być tankowane nowym paliwem.
Teoretycznie w najprostszy sposób można sprawdzić, czy samochód dostosowany jest do paliwa E10, otwierając klapkę wlewu paliwa. Tam powinno być napisane E5, E10. Jednak przy starszych autach sytuacja ta może wyglądać trochę inaczej. Jeśli nie ma takiej informacji, można wejść na specjalną stronę rządową i tam wpisać dane swojego samochodu.
Choć i tu może wystąpić kłopot, bo strona ta jest ciągle modyfikowana, a zbiór tych samochodów nie jest pełen. Dlatego najlepiej jest zasięgnąć informacji wśród specjalistów, tym bardziej, że są marki i modele samochodów, które nie będą mogły skorzystać z nowej mieszanki E10.
Wtedy pozostanie tankowanie produkowanej w standardzie E5 droższej benzyny Pb98. Należy jednak podkreślić, że popularna „95” nie zniknie ze stacji w Polsce z dnia na dzień. Będzie ona dostępna dla klientów do wyczerpania zapasów, po czym w zbiornikach na stacjach paliw pojawi się paliwo w standardzie E10.
A jak będzie z ceną E10? Teoretycznie ma być tańsza od E5, ale to za jakiś czas. Obecnie będzie droższa o kilka groszy od paliwa bez biokomponentów.
Czytaj wszystkie najważniejsze informacje z powiatu strzeleckiego. Kup aktualne e-wydanie "Strzelca Opolskiego"!











Komentarze