Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 12:56
Reklama
Reklama EBO
Reklama

Jaki kompresor wybrać - olejowy czy bezolejowy? To kilka podpowiedzi

Planujesz zakup swojego pierwszego kompresora powietrza? Gubisz się w gąszczu ofert, które nie zawierają wyraźnych wskazówek ułatwiających dokonanie wyboru odpowiedniego dla Ciebie modelu? Bez obaw! W tym artykule rozwiejemy najważniejsze wątpliwości, które zwykle mają użytkownicy rozpoczynający dopiero swoją przygodę z pneumatyką. Do podstawowych decyzji, jakie musisz podjąć, należy przede wszystkim ta, jaki kompresor wybrać - olejowy czy bezolejowy? Pozornie błaha różnica w nazwie ma ogromne znaczenie w praktyce, a od właściwego wyboru rodzaju sprężarki zależą możliwości jej zastosowania. Dlatego też zanim zdecydujesz, czy wybrać kompresor olejowy czy bezolejowy, najpierw odpowiedz na pytanie, do czego zamierzasz go używać - zarówno teraz, jak i w przyszłości. Sprawdź nasze wskazówki, które pomogą Ci dobrać kompresor powietrza dostosowany do Twoich potrzeb!
Jaki kompresor wybrać - olejowy czy bezolejowy? To kilka podpowiedzi

Kompresor olejowy a bezolejowy - podobieństwa i różnice 

Jak już zapewne wiesz, w grupie kompresorów tłokowych znajdziesz dwa rodzaje urządzeń: sprężarki olejowe i bezolejowe. Nie różnią się one niczym, jeśli chodzi o ich konstrukcję i zasadę działania - oba rodzaje sprężają powietrze poprzez powtarzalne ruchy tłoka wewnątrz cylindra, które powodują zmniejszanie objętości gazu, a tym samym wzrost jego ciśnienia. W praktyce jednak podobieństwa między nimi na tym się kończą.

Podstawowa różnica między nimi wynika z samej nazwy obu typów sprężarek. Kompresor olejowy do prawidłowej pracy potrzebuje środka smarnego w postaci odpowiednio dobranego oleju do kompresora. Olej pełni kilka ważnych funkcji, wśród których jako pierwszą wymienia się zwykle niwelowanie tarcia ruchomych elementów bloku tłokowego (tłoki, cylindry, łożyska wału korbowego, a pośrednio także zawory wlotowe i wylotowe). Dzięki smarowaniu tych części blok sprężarkowy pracuje płynnie i wydajnie, a przede wszystkim jest mniej awaryjny i bardziej żywotny.

Sprawdź kompresor olejowy!

Tymczasem kompresor bezolejowy nie wymaga korzystania z żadnych środków smarnych. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu innych materiałów do produkcji ruchomych elementów bloku tłokowego, czasem zaś - dzięki wykorzystaniu specjalnych powłok ochronnych. Oba te rozwiązania mają na celu zwiększenie odporności na ścieranie, a tym samym bezpieczną eksploatację bloku tłokowego bez dodatkowych zabiegów konserwacyjnych.

Sprawdź kompresor bezolejowy!

Z tej pozornie błahej różnicy wynika jednak szereg kolejnych, które w praktyce mają kolosalne znaczenie dla wartości użytkowej kompresorów powietrza. Dlatego wybór między kompresorem olejowym a bezolejowym zależy od indywidualnych potrzeb i wymagań użytkownika - każde z tych rozwiązań ma swoje wady i zalety, nie każde jednak jest odpowiednie dla każdego. Sprawdź, które będzie najlepsze dla Ciebie!

Kompresor olejowy czy bezolejowy - wskazówki dla początkujących 

Wybór między kompresorem olejowym a bezolejowym jest stosunkowo łatwy, jeśli zrozumiemy, na jakie praktyczne aspekty przekłada się pozornie subtelna różnica w zakresie smarowania bloku tłokowego. Należy przy tym pamiętać, że w zależności od zastosowania, brak oleju może być zarówno plusem, jak i minusem. 

Oczywiste jest, że wyeliminowanie konieczności stosowania środka smarnego automatycznie obniża koszty eksploatacji kompresora. Regularna wymiana oleju jest z jednej strony pewnym obciążeniem finansowym, z drugiej zaś - pochłania nieco czasu, który należy poświęcić na prawidłową konserwację sprężarki powietrza. Co jednak znacznie istotniejsze, brak oleju w układzie sprężania całkowicie wyklucza jego obecność również w sprężonym powietrzu, co w niektórych zastosowaniach ma ogromne znaczenie. Istnieje oczywiście szereg rozwiązań z zakresu filtracji sprężonego powietrza, które zapewniają czyste medium robocze podczas użytkowania kompresora olejowego - generuje to jednak dodatkowe koszta. Koszta, na które na pewno nie chce narażać się ktoś, kto zamierza używać sprężarki sporadycznie do podstawowych zastosowań, takich jak pompowanie czy przedmuch sprężonym powietrzem.

Jak już wspomnieliśmy, potencjalne szkody, jakie mógłby wywołać brak oleju podczas pracy bloku tłokowego, w kompresorach bezolejowych neutralizowane są poprzez wykorzystanie materiałów lub powłok odpornych na ścieranie. W teorii nie ma więc problemu. W praktyce jednak odporność ta jest ograniczona, w zależności od intensywności pracy i obciążenia bloku tłokowego. Z tego względu kompresory bezolejowe wyposażone są zwykle w silniki o mniejszych mocach, co automatycznie przekłada się również na niższą wydajność wylotową (rzadko przekraczającą 150-200 l/min). Nie jest to oczywiście regułą - przykładowo, firma Airpress posiada w swojej ofercie wiele modeli bezolejowych o wyższych wydajnościach. Pamiętaj jednak zawsze, że to właśnie od ilości sprężonego powietrza, jakie jest w stanie wyprodukować kompresor, w największym stopniu zależą możliwości jego zastosowania.

Przemyśl swoje potrzeby i plany związane z wykorzystywaniem sprężonego powietrza, a następnie sprawdź nasze podpowiedzi, jaki kompresor wybrać - olejowy czy bezolejowy!

Sprężarka bezolejowa - najlepszy wybór do mniej intensywnych prac ze sprężonym powietrzem 

Wybierz kompresor bezolejowy, jeśli:

  • planujesz wyłącznie takie prace ze sprężonym powietrzem, które nie wymagają dużej jego ilości
  • zamierzasz używać kompresora sporadycznie (np. sezonowo), do lekkich prac w krótkich cyklach
  • zależy Ci na lekkim, małym, przenośnym lub mobilnym urządzeniu, które jest łatwe w użytkowaniu i bezproblemowe w transporcie
  • potrzebujesz sprężonego powietrza całkowicie pozbawionego zanieczyszczeń w postaci cząstek olejowych - bez dodatkowych inwestycji
  • chcesz mieć urządzenie, które nie pobiera dużo prądu i nie generuje dodatkowych kosztów związanych z jego eksploatacją

Sprężarka olejowa - absolutne must have do zaawansowanych zastosowań 

Wybierz kompresor olejowy, jeśli:

  • planujesz korzystać z różnego rodzaju narzędzi pneumatycznych lub zasilać inne urządzenia/maszyny z napędem pneumatycznym, a więc Twoje zapotrzebowanie na sprężone powietrze jest większe
  • do Twojej pracy wymagane jest sprężone powietrze o ciśnieniu wyższym niż 8-10 barów
  • zamierzasz używać kompresora często i regularnie, do intensywnej pracy w długich cyklach
  • zależy Ci na trwałym, wytrzymałym sprzęcie odpornym na przeciążenia, który będzie służył Ci długie lata
  • potrzebujesz kompresora warsztatowego lub sprężarki do lekkich zastosowań przemysłowych

Podziel się
Oceń

Komentarze

Reklama
ReklamaHeimat
Reklama
ReklamaMaxima 2
ReklamaHelios
Reklama
ReklamaOptyk Ptak 1197
ReklamaRe-gat
zachmurzenie duże

Temperatura: 7°C Miasto: Strzelce Opolskie

Ciśnienie: 1012 hPa
Wiatr: 7 km/h

Ostatnie komentarze
J Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Żeby tylko były dokładne informacje na tych tabliczkach.Data dodania komentarza: 25.11.2025, 06:39Źródło komentarza: W gminie pojawią się nowe tabliczki informacyjne. Turyści powinni być zadowoleni J Autor komentarza: Jerzy S.Treść komentarza: Kacper! Szczerze gratuluję pasji i zaangażowania w historycznych poszukiwaniach. Kontynuuj i rozwijaj zainteresowania związane z przeszłością swojej małej ojczyzny i pamiętaj: per aspera ad astra... Jerzy S.Data dodania komentarza: 23.11.2025, 14:52Źródło komentarza: 18-latek z Piotrówki publikuje unikatowe przedwojenne historie J Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Przebudowa ulicy Dzierżonia w dzielnicy FosowskieData dodania komentarza: 17.11.2025, 07:54Źródło komentarza: Kto rządzi w inwestycyjnym wyścigu w powiecie strzeleckim? Oto ranking G Autor komentarza: SkinnyTreść komentarza: Akcja wygląda na ratowanie dopłat z kasy EU. Śpieszą się, bo rok się kończy. Ale i tak można było przecież za te pieniądze inne konieczne remonty wykonać. Te pewnie były zbyt skomplikowane aby je zakończyć jeszcze przed Bożym Narodzeniem.Data dodania komentarza: 4.11.2025, 10:10Źródło komentarza: Drogi po budowie ronda wyglądają jak po wojnie. Kto je naprawi? S Autor komentarza: SmokTreść komentarza: "Objazd był wytyczony przez Kolonowskie i Ozimek, nie możemy odpowiadać za to, że kierowcy nie stosowali się do niego." - Możecie i odpowiadacie. To ZDW przeprowadził remont i jest odpowiedzialny za wszystko, co się z nim wiąże. Jak bierzecie hydraulika do domu na remont instalacji, to odpowiada on za wszystko, czy przy jego okazji zniszczy. Nie zrobiliście bypassu - to wy za to odpowiadacie. Wytyczyliście nierealny objazd na zasadzie dupochronu - to wy jesteście za niego odpowiadacie. Idziemy dalej - sprapraliście dobrą drogę Kolonowskie - Krasiejów: to wy za to odpowiadacie. Znaleźliście na drodze "mikropęknięcia" i zrobiliście z tego pretekst do przeprowadzenia niepotrzebnego remontu. W tym samym czasie na drodze Kolonowskie - Zawadzkie pęknięcia są już nie tylko mikro, ale i makro, droga zaczyna straszyć dziurami, a most na Małej Panwi tylko czeka, by się zawalić, ale tu remont nie jest potrzebny. W rezultacie zamiast dwóch dobrych dróg mamy teraz dwie spaprane. Na dodatek zabieracie się do remontu dobrej drogi Jemielnica - Piotrówka, kolejny przykład radosnej twórczości, gdzie wywalacie pieniądze w niepotrzebne inwestycje, a drogi, które naprawdę remontu potrzebują, stoją i czekają w kolejce na niewiadomo co. I to niestety wy, ZDW za to odpowiadacie.Data dodania komentarza: 30.10.2025, 08:09Źródło komentarza: Drogi po budowie ronda wyglądają jak po wojnie. Kto je naprawi? G Autor komentarza: SkinnyTreść komentarza: "Artoo-Detoo" ;-) (R2D2)Data dodania komentarza: 20.10.2025, 13:36Źródło komentarza: Od śląskiej godki do globalnej sławy. Synek z Raszowej podbija świat technologii
Reklama
Reklama