Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 16:37
Reklama
Reklama EBO
Reklama

Próby obciążeniowe na budowie drogi omijającej Ujazd. Jaki jest postęp prac?

192 tony – tyle łącznie ważyło sześć ciężarówek, za pomocą których wykonywano próby obciążeniowe na przeprawach wybudowanych w ciągu obwodnicy Kędzierzyna-Koźla. Nową drogą powstającą m.in. na terenie gminy Ujazd mamy pojechać jeszcze w tym roku.
Próby obciążeniowe na budowie drogi omijającej Ujazd. Jaki jest postęp prac?

Budowa obwodnicy Kędzierzyna-Koźla. Próby obciążeniowe nowych przepraw

Budowa obwodnicy Kędzierzyna-Koźla trwa od dwóch lat. Inwestycja weszła m.in. w fazę testów obciążeniowych przepraw powstałych przy okazji realizacji nowej drogi.

- Zanim obiekt mostowy otrzyma pozwolenie na użytkowanie, wydawane przez nadzór budowlany, ważne jest wykonanie pomiarów, które stwierdzą jakość oraz wytrzymałość wybudowanej konstrukcji – mówi Agata Andruszewska, rzecznik opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Wskazuje, że w ostatnim czasie wykonano testy obciążeniowe następujących konstrukcji:

  • most nad rzeką Kłodnicą,
  • most nad Kanałem Gliwickim,
  • wiadukt w ciągu budowanej obwodnicy,
  • most nad rzeką Jaryszówką.

- Próbne obciążenia statyczne dla tych obiektów polegały na wykonaniu szczegółowych pomiarów w zakresie przemieszczeń, ugięć oraz osiadań dla poszczególnych elementów tych obiektów. Obiekty obciążono sześcioma samochodami ciężarowymi o wadze 32 ton każdy i maksymalnym nacisku na oś wynoszącym 10 t – wylicza Agata Andruszewska.

- Dla wszystkich tych obiektów przeprowadzono także próbne obciążenia dynamiczne, które miały na celu określenie dynamicznych własności przęsła obiektu, częstości drgań i współczynnika tłumienia – wskazuje pani rzecznik. - W tych badaniach wykorzystano dwa samochody poruszające się pojedynczo wyznaczonymi w projekcie trasami w obu kierunkach z różnymi prędkościami. Prędkości przejazdów wynosiły 10, 30, 50 i 70 km/h. Dodatkowo zrealizowano dwa przejazdy z prędkością 30 km/h z najechaniem na przeszkodę. Obecnie trwa analiza wyników badań dynamicznych, a ich wynik poznamy niebawem – zapowiada.

Budowa obwodnicy Kędzierzyna-Koźla. Inwestycja gotowa w 90 proc.

Jak podkreślają drogowcy, zaawansowanie prac wynosi około 90 proc. Na całej długości liczącej około 15 km drogi ułożona jest już ostatnia warstwa nawierzchni – warstwa ścieralna. Trwa wykonywanie oznakowania poziomego.

- Wykonawca prowadzi prace wykończeniowe przy budowie ronda turbinowego na początkowym odcinku obwodnicy na skrzyżowaniu z istniejącą drogą krajową nr 40, m.in. w zakresie montażu oświetlenia. Na rondzie na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 426 trwają prace brukarskie. Trwa też realizacja kolejnych trzech rond – opisuje Agata Andruszewska.

Na budowie obwodnicy Kędzierzyna-Koźla prowadzony jest montaż barier ochronnych i słupów oświetleniowych. Trwa też budowa systemu zarządzania ruchem.

Budowa obwodnicy Kędzierzyna-Koźla. Koniec prac jeszcze w tym roku

Agata Andruszewska przypomina, że inwestycja jest kontynuacją obwodnicy Kędzierzyna-Koźla, która biegnie w kierunku autostrady A4. - Nowa trasa rozpocznie się rondem w ciągu drogi krajowej nr 40, ominie Sławięcice oraz Ujazd, a następnie włączy się z powrotem do DK40 tuż za granicą woj. opolskiego i śląskiego, na terenie gminy Rudziniec – opisuje.

Pani rzecznika wskazuje, że do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 426 obwodnica będzie drogą jednojezdniowa z dodatkowym pasem do wyprzedzania o przekroju 2+1. Na pozostałym odcinku będzie to droga o przekroju jednojezdniowym, dwupasowym.

- Powstały także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przebudowana została infrastruktura techniczna: sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne. W ramach inwestycji powstało 18 obiektów inżynierskich - wiadukty, mosty, duże i małe przejścia dla zwierząt - oraz cztery ronda - wylicza.

Inwestycja kosztuje 272,4 mln zł, z czego 207,8 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Zakończenie prac ma nastąpić w IV kwartale tego roku.

Czytaj wszystkie najważniejsze informacje z powiatu strzeleckiego. Kup aktualne e-wydanie "Strzelca Opolskiego"! 


Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Komentarze

Reklama
ReklamaHeimat
Reklama
ReklamaMaxima 2
ReklamaHelios
Reklama
ReklamaOptyk Ptak 1197
ReklamaRe-gat
zachmurzenie duże

Temperatura: 7°C Miasto: Strzelce Opolskie

Ciśnienie: 1013 hPa
Wiatr: 6 km/h

Ostatnie komentarze
J Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Żeby tylko były dokładne informacje na tych tabliczkach.Data dodania komentarza: 25.11.2025, 06:39Źródło komentarza: W gminie pojawią się nowe tabliczki informacyjne. Turyści powinni być zadowoleni J Autor komentarza: Jerzy S.Treść komentarza: Kacper! Szczerze gratuluję pasji i zaangażowania w historycznych poszukiwaniach. Kontynuuj i rozwijaj zainteresowania związane z przeszłością swojej małej ojczyzny i pamiętaj: per aspera ad astra... Jerzy S.Data dodania komentarza: 23.11.2025, 14:52Źródło komentarza: 18-latek z Piotrówki publikuje unikatowe przedwojenne historie J Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Przebudowa ulicy Dzierżonia w dzielnicy FosowskieData dodania komentarza: 17.11.2025, 07:54Źródło komentarza: Kto rządzi w inwestycyjnym wyścigu w powiecie strzeleckim? Oto ranking G Autor komentarza: SkinnyTreść komentarza: Akcja wygląda na ratowanie dopłat z kasy EU. Śpieszą się, bo rok się kończy. Ale i tak można było przecież za te pieniądze inne konieczne remonty wykonać. Te pewnie były zbyt skomplikowane aby je zakończyć jeszcze przed Bożym Narodzeniem.Data dodania komentarza: 4.11.2025, 10:10Źródło komentarza: Drogi po budowie ronda wyglądają jak po wojnie. Kto je naprawi? S Autor komentarza: SmokTreść komentarza: "Objazd był wytyczony przez Kolonowskie i Ozimek, nie możemy odpowiadać za to, że kierowcy nie stosowali się do niego." - Możecie i odpowiadacie. To ZDW przeprowadził remont i jest odpowiedzialny za wszystko, co się z nim wiąże. Jak bierzecie hydraulika do domu na remont instalacji, to odpowiada on za wszystko, czy przy jego okazji zniszczy. Nie zrobiliście bypassu - to wy za to odpowiadacie. Wytyczyliście nierealny objazd na zasadzie dupochronu - to wy jesteście za niego odpowiadacie. Idziemy dalej - sprapraliście dobrą drogę Kolonowskie - Krasiejów: to wy za to odpowiadacie. Znaleźliście na drodze "mikropęknięcia" i zrobiliście z tego pretekst do przeprowadzenia niepotrzebnego remontu. W tym samym czasie na drodze Kolonowskie - Zawadzkie pęknięcia są już nie tylko mikro, ale i makro, droga zaczyna straszyć dziurami, a most na Małej Panwi tylko czeka, by się zawalić, ale tu remont nie jest potrzebny. W rezultacie zamiast dwóch dobrych dróg mamy teraz dwie spaprane. Na dodatek zabieracie się do remontu dobrej drogi Jemielnica - Piotrówka, kolejny przykład radosnej twórczości, gdzie wywalacie pieniądze w niepotrzebne inwestycje, a drogi, które naprawdę remontu potrzebują, stoją i czekają w kolejce na niewiadomo co. I to niestety wy, ZDW za to odpowiadacie.Data dodania komentarza: 30.10.2025, 08:09Źródło komentarza: Drogi po budowie ronda wyglądają jak po wojnie. Kto je naprawi? G Autor komentarza: SkinnyTreść komentarza: "Artoo-Detoo" ;-) (R2D2)Data dodania komentarza: 20.10.2025, 13:36Źródło komentarza: Od śląskiej godki do globalnej sławy. Synek z Raszowej podbija świat technologii
Reklama
Reklama