Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 21:20
Reklama
Reklama EBO
Reklama

Koło odpadło z przeciążonego auta dostawczego. Wjechała w nie ciężarówka!

Uszkodzone hamulce w pojazdach ciężarowych czy opony niemalże bez bieżnika – to właściwie chleb powszedni inspektorów transportu drogowego. Zdarzają się sytuacje bardziej ekstremalne. Aż włos jeży się na myśl, jaki złom potrafi jeździć po naszych drogach!
Koło odpadło z przeciążonego auta dostawczego. Wjechała w nie ciężarówka!
Z przeładowanego auta dostawczego odpadło koło, w które wjechała ciężarówka.

Autor: ITD Opole

Codziennie po naszych drogach – autostradzie A4, trasach krajowych, wojewódzkich, powiatowych i drogach lokalnych – przejeżdżają setki, jeśli nie tysiące tirów i ciężarówek. Ich stan kontrolują funkcjonariusze z Inspekcji Transportu Drogowego. I od tego, co odkrywają, aż włos jeży się na głowie!

Z busa odpadło koło, wjechała w nie ciężarówka

Przykładem sytuacja z obwodnicy Niemodlina. Pod koniec stycznia na skutek nadmiernego przeładowania z dostawczego Iveco odpadło koło. Na nie najechał samochód ciężarowy.

- W wyniku uderzenia uszkodzony został w nim zbiornik paliwa, z którego wyciekło 500 litrów oleju napędowego. Natomiast w busie uszkodzeniu uległy elementy nadwozia i ramy – opisuje Krzysztof Chmiel, Opolski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego.

Inspektorzy ITD wezwani na miejsce przez policję zważyli dostawcze Iveco. Okazało się, że masa pojazdu wynosiła ponad 9 ton, podczas gdy w dowodzie rejestracyjnym jego dopuszczalna masa całkowita to blisko 3,5 tony. To oznacza, że auto to było trzykrotnie cięższe, niż mogło!

- Dodatkowo okazało się, że pojazd ten nie posiadał ważnych badań technicznych. Inspektorzy ukarali kierowcę mandatem za umieszczenie na pojeździe ładunku w sposób powodujący przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu w wysokości 3000 zł. Za pozostałe wykroczenia kierowca otrzymał mandaty od funkcjonariuszy policji – wylicza Krzysztof Chmiel.

Łyse opony i popękane tarcze hamulcowe

Innym razem kontrola ITD zatrzymała ciągnik siodłowy transportujący żwir. Okazało się, że ma popękane tarcze hamulcowe oraz niesprawny tachograf.

- Kierowca nie rejestrował w żaden sposób danych w zakresie prędkości, aktywności, i przebytej drogi. Ponadto kontrola wykazała również, że ważność badań technicznych ciągnika i naczepy skończyła się w sierpniu 2020 r. – informuje OITD.

- Dalsza analiza uprawnień przedsiębiorcy, w imieniu którego wykonywany był przewóz wykazała, że ten nie posiada uprawnień do wykonywania transportu drogowego rzeczy. Pojazd został wycofany z ruchu, kierowcy zatrzymano prawo jazdy na okres 3 miesięcy a wobec przedsiębiorcy wszczęto postępowanie administracyjne zagrożone kara administracyjną w wysokości 20 tysięcy złotych – wskazuje Krzysztof Chmiel.

Z kolei przy przejściu w Trzebini zatrzymano pojazd, w którego naczepie dwie opony nie nadawały się do użytku. Naruszony został nawet ich wskaźnik granicznego ich zużycia!

- W myśl przepisów stanowi to usterkę z kategorii niebezpiecznych i skutkuje zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego pojazdu, zakazem dalszej jazdy, mandatem dla kierowcy i nałożeniem na przewoźnika oraz osobę zarządzającą transportem w przedsiębiorstwie kar finansowych – mówi Krzysztof Chmiel.

- Pojazdem wykonywany był międzynarodowy transport drogowy z Czech do Polski. Dalsza kontrola wykazała jednak jeszcze poważniejszy problem. Jak się okazało kierowca, obywatel Ukrainy, nie posiadał świadectwa kierowcy, które w tym przypadku jest niezbędne i dopuszcza do wykonywania pracy w tym charakterze w UE. Konsekwencje finansowe za stwierdzone naruszenia to niemal 9 000 zł – wskazuje.

Niebezpieczne transporty na autostradzie A4

Brak ważnych badań technicznych pojazdów ciężarowych czy niewłaściwie skalibrowane tachografy wykrywane są też regularnie podczas kontroli prowadzonych na autostradzie A4. Wobec przewoźników wszczynane są postępowania administracyjne.

Przykładem sytuacja z udziałem bośniackiego kierowcy, który transportował ładunek z Bośni do Szwecji.

- W trakcie kontroli kierowca okazał wymagane zezwolenie typu CEMT/EKMT, jednak analiza dokumentów oraz książki pojazdów dołączonej do zezwolenia wykazała brak świadectwa zgodności z wymaganiami bezpieczeństwa dla przyczepy lub naczepy oraz zaświadczenia o sprawności technicznej dla pojazdu silnikowego. Brak takich dokumentów w trakcie kontroli skutkuje nieważnością zezwolenia – tłumaczy OITD.

- Kierowca nie posiadał przy sobie również żadnego innego zezwalającego mu na wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy. W konsekwencji pojazd – do czasu przedstawienia wymaganego zezwolenia – trafił na parking strzeżony, a przewoźnik z Bośni i Hercegowiny musiał zapłacić kaucję w wysokości 12 tys. zł – mówi Krzysztof Chmiel.

Zobaczcie, jaki złom jeździ po naszych drogach w galerii pod tekstem!

Czytaj wszystkie najważniejsze informacje z powiatu strzeleckiego. Kup aktualne e-wydanie "Strzelca Opolskiego"!


Z przeładowanego auta dostawczego odpadło koło. Pojazd ważył 9 ton!

Z przeładowanego auta dostawczego odpadło koło. Pojazd ważył 9 ton!

fot. ITD Opole

Z przeładowanego auta dostawczego odpadło koło. Pojazd ważył 9 ton!

Z przeładowanego auta dostawczego odpadło koło. Pojazd ważył 9 ton!

ITD Opole

Łyse opony w naczepie TIR-a

Łyse opony w naczepie TIR-a

ITD Opole

Łyse opony w naczepie TIR-a

Łyse opony w naczepie TIR-a

ITD Opole

TIR z uszkodzonymi tarczami hamulcowymi

TIR z uszkodzonymi tarczami hamulcowymi

ITD Opole

TIR z uszkodzonymi tarczami hamulcowymi

TIR z uszkodzonymi tarczami hamulcowymi

ITD Opole

TIR z uszkodzonymi tarczami hamulcowymi

TIR z uszkodzonymi tarczami hamulcowymi

ITD Opole

Łyse opony w naczepie TIR-a

Łyse opony w naczepie TIR-a

ITD Opole

Kontrola ITD na autostradzie A4

Kontrola ITD na autostradzie A4

ITD Opole

Kontrola ITD na autostradzie A4

Kontrola ITD na autostradzie A4

ITD Opole

Kontrola ITD na autostradzie A4

Kontrola ITD na autostradzie A4

ITD Opole

Kontrola ITD na autostradzie A4

Kontrola ITD na autostradzie A4

ITD Opole

Kontrola ITD na autostradzie A4

Kontrola ITD na autostradzie A4

ITD Opole

Kontrola ITD na autostradzie A4

Kontrola ITD na autostradzie A4

ITD Opole


Podziel się
Oceń

Komentarze

Reklama
ReklamaHeimat
Reklama
ReklamaMaxima 2
ReklamaHelios
Reklama
ReklamaOptyk Ptak 1197
ReklamaRe-gat
zachmurzenie duże

Temperatura: 6°C Miasto: Strzelce Opolskie

Ciśnienie: 1015 hPa
Wiatr: 6 km/h

Ostatnie komentarze
J Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Żeby tylko były dokładne informacje na tych tabliczkach.Data dodania komentarza: 25.11.2025, 06:39Źródło komentarza: W gminie pojawią się nowe tabliczki informacyjne. Turyści powinni być zadowoleni J Autor komentarza: Jerzy S.Treść komentarza: Kacper! Szczerze gratuluję pasji i zaangażowania w historycznych poszukiwaniach. Kontynuuj i rozwijaj zainteresowania związane z przeszłością swojej małej ojczyzny i pamiętaj: per aspera ad astra... Jerzy S.Data dodania komentarza: 23.11.2025, 14:52Źródło komentarza: 18-latek z Piotrówki publikuje unikatowe przedwojenne historie J Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Przebudowa ulicy Dzierżonia w dzielnicy FosowskieData dodania komentarza: 17.11.2025, 07:54Źródło komentarza: Kto rządzi w inwestycyjnym wyścigu w powiecie strzeleckim? Oto ranking G Autor komentarza: SkinnyTreść komentarza: Akcja wygląda na ratowanie dopłat z kasy EU. Śpieszą się, bo rok się kończy. Ale i tak można było przecież za te pieniądze inne konieczne remonty wykonać. Te pewnie były zbyt skomplikowane aby je zakończyć jeszcze przed Bożym Narodzeniem.Data dodania komentarza: 4.11.2025, 10:10Źródło komentarza: Drogi po budowie ronda wyglądają jak po wojnie. Kto je naprawi? S Autor komentarza: SmokTreść komentarza: "Objazd był wytyczony przez Kolonowskie i Ozimek, nie możemy odpowiadać za to, że kierowcy nie stosowali się do niego." - Możecie i odpowiadacie. To ZDW przeprowadził remont i jest odpowiedzialny za wszystko, co się z nim wiąże. Jak bierzecie hydraulika do domu na remont instalacji, to odpowiada on za wszystko, czy przy jego okazji zniszczy. Nie zrobiliście bypassu - to wy za to odpowiadacie. Wytyczyliście nierealny objazd na zasadzie dupochronu - to wy jesteście za niego odpowiadacie. Idziemy dalej - sprapraliście dobrą drogę Kolonowskie - Krasiejów: to wy za to odpowiadacie. Znaleźliście na drodze "mikropęknięcia" i zrobiliście z tego pretekst do przeprowadzenia niepotrzebnego remontu. W tym samym czasie na drodze Kolonowskie - Zawadzkie pęknięcia są już nie tylko mikro, ale i makro, droga zaczyna straszyć dziurami, a most na Małej Panwi tylko czeka, by się zawalić, ale tu remont nie jest potrzebny. W rezultacie zamiast dwóch dobrych dróg mamy teraz dwie spaprane. Na dodatek zabieracie się do remontu dobrej drogi Jemielnica - Piotrówka, kolejny przykład radosnej twórczości, gdzie wywalacie pieniądze w niepotrzebne inwestycje, a drogi, które naprawdę remontu potrzebują, stoją i czekają w kolejce na niewiadomo co. I to niestety wy, ZDW za to odpowiadacie.Data dodania komentarza: 30.10.2025, 08:09Źródło komentarza: Drogi po budowie ronda wyglądają jak po wojnie. Kto je naprawi? G Autor komentarza: SkinnyTreść komentarza: "Artoo-Detoo" ;-) (R2D2)Data dodania komentarza: 20.10.2025, 13:36Źródło komentarza: Od śląskiej godki do globalnej sławy. Synek z Raszowej podbija świat technologii
Reklama
Reklama