- Testujemy elektryczny autobus Solaris Urbino 12. To jedna z bardziej nowoczesnych jednostek wyposażona m.in. w pompę ciepła, taką jak stosuje się w domach - mówi Jacek Król, prezes PKS w Strzelcach Opolskich. - Autobus ma też zwiększoną pojemność baterii i na jednym ładowaniu jest w stanie przejechać nawet 300 km.
Wcześniej kierowcy testowali też inne autobusy elektryczne.
- Podczas rozmów z producentami staramy się uzyskiwać możliwość, żeby pojazdy były również testowane u nas. Musimy się ich nauczyć, sprawdzić jaką potrzebują infrastrukturę ładowania, jaką mają specyfikę pracy i jak sprawdzają się na naszych drogach, szczególnie na Górze św. Anny - dodaje prezes Król.
Związek "Jedź z nami" już w pierwszej edycji Polskiego Ładu starał się o pozyskanie środków na zakup autobusów zeroemisyjnych, ale się nie udało. Teraz spróbują jeszcze raz. Związek złożył również wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska na zakup czterech elektryków z mobilnym ładowaniem.
Jak prowadzi się taki autobus?
- Bardzo dobrze, pojazd jest wyposażony w szereg innowacji, które mają na celu ułatwienie pracy kierowcy np. asystent mirror eye, czyli system obserwacji toru jazdy, czy czujniki rozpoznające znaki i ostrzegające, kiedy np. kierowca przekroczy dopuszczalną prędkość - mówi Łukasz Walentyn, specjalista ds. transportu w PKS, kierowca.
Ciekawą nowinką technologiczną są kamery zastępujące lusterka boczne, zmniejszające skrajnię poziomą pojazdu, a tym samym zwiększające bezpieczeństwo pasażerów oczekujących na autobus.
- Kiedy przez autobusem pojawi się pieszy, kierowca zostanie poinformowany o zagrożeniu. Dla pasażerów zainstalowano dwa typy ładowarek telefonów - USB i indukcyjne - dodaje Łukasz Walentyn.
Autobus, który jeździ po powiecie strzeleckim ma miejsca dla osób na wózkach inwalidzkich i bramki świetlne w drzwiach, które wykrywają pasażerów i uniemożliwiają ich przytrzaśnięcie.
W Solarisie Urbino 12 jest 25 miejsc siedzących i 41 stojących.














Komentarze