Przed rokiem, w tym samym okresie, w całym kraju zginęło 17 osób, w tym - 7. Mniej było również osób ciężko rannych - w 2020 roku - 5, w tym - 1. Niestety, bić się w piersi muszą kierowcy za nieostrożność i nieuwagę na przejazdach kolejowych. W pierwszym kwartale 2020 roku doszło do 47 wypadków i kolizji, a w bieżącym - 49.
- Podstawowe błędy kierowców to ignorowanie znaku stop, czerwonych świateł zabraniających wjazdu na tory, wjeżdżanie pod opadające rogatki, a nawet omijanie slalomem zamkniętych zapór. Kierowcy lekceważą także zasadę niewjeżdżania na tory, jeśli nie ma możliwości zjazdu poza przejazd - informują przedstawiciele PKP.
Obecnie PKP prowadzi kampanię społeczną "Bezpieczny przejazd - szlaban na ryzyko!". Na stronie internetowej www.bezpieczny-przejazd.pl są do pobrania m.in. darmowe gry edukacyjne dla dzieci, które z udziałem rodziców mogą uczyć się i sprawdzać wiedzę na temat zasad bezpieczeństwa i znajomości przepisów ruchu drogowego.
Ponadto, przejazdy przez torowiska zostały oznakowane żółtymi naklejkami z podanym indywidualnym numerem przejazdu oraz numerem alarmowym do zgłaszania awarii.
Zdaniem przedstawicieli PKP, te i inne działania - instalowanie sygnalizatorów świetlnych i dźwiękowych - sprzyjają bezpieczeństwu. Między innymi dlatego odmówili montażu szlabanów na przejeździe kolejowym na ul. Sienkiewicza w Staniszczach Wielkich.
PKP poinformowały także, że bezpieczniej jest w pociągach. W porównaniu z pierwszym kwartałem 2020 roku - w 2021 o blisko 40% spadła liczba kradzieży na szkodę podróżnych. O ponad 27% zmniejszyła się liczba kradzieży i dewastacji na czynnych liniach kolejowych. Odnotowano także mniej o ok. 20% kradzieży elementów taboru, materiałów oraz towarów. W ciągu trzech ostatnich miesięcy ujęto 490 sprawców. Do walki ze złodziejami infrastruktury kolejowej wykorzystywane są fotopułapki oraz termo- i noktowizory, a także specjalnie szkolone psy.












Komentarze