Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 17 grudnia 2025 10:25
Reklama
Reklama

Słabi uczniowie tracą najwięcej

Trwająca ponad rok pandemia jest prawdziwym egzaminem dla polskiej edukacji. Zdalna nauka okazała się wyzwaniem dla wszystkich: uczniów, rodziców oraz nauczycieli. Jakie spostrzeżenia po kilku miesiącach mają ci ostatni? Spotkaliśmy się z dyrekcją i gronem pedagogicznym Publicznej Szkoły Podstawowej nr 1 w Strzelcach Opolskich.
Słabi uczniowie tracą najwięcej
Pani Iwona Iwanowska podczas lekcji matematyki

Wszystkie nasze rozmówczynie przyznały jednogłośnie, że początki były trudne.

-  Mam klasę I c i na początku było ciężko, ponieważ maluchy muszą przyswoić literki, uczą się pisać i czytać - wszystkie zmysły muszą być uruchomione. A przez zdalną naukę nie mamy ze sobą bezpośredniego kontaktu - mówi Krystyna Obrączka, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej. - Jest mnóstwo obszarów do wypracowania np. grafomotoryka, której nie jestem w stanie sprawdzić zdalnie. Mimo tego, że wykorzystuję różne metody, brakuje tej bliskości, żeby od razu ocenić, poprawić, pokazać jak coś trzeba zrobić. Mam mocną klasę, rodzice bardzo też pomagają, ale mamy wielką rzekę do przepłynięcia - dodaje. 

Elwira Morawiec-Bartczak, dyrektor PSP nr 1, przyznaje, że zdalne nauczanie jest sporym wyzwaniem dla nauczycieli.

- Każdy ma swoją metodę nauczania, a teraz trzeba było to zweryfikować i dostosować do zdalnej nauki. Obecnie w zastępstwie uczę klasę III a. Jeżeli zaczynamy lekcje o ósmej, to jesteśmy już kwadrans wcześniej połączeni. Rozmawiam z dziećmi, o tym jak się czują, z czym mają trudności. Tęsknię za tym, żeby je zobaczyć, żeby wykorzystać wszystkie pomoce dydaktyczne, które mamy w szkole. Nic nie zastąpi klasy i bezpośredniej obecności - mówi.

Wszystko zależy od ucznia 

W każdej klasie są uczniowie, którzy lepiej przyswajają materiał i ci słabsi...

- Ci teraz tracą najwięcej. Bo zdolne dziecko sobie poradzi, jednak najgorzej jest z tymi średniaczkami i poniżej średniej. Te dzieci nie umieją różnych rzeczy i wstydzą się powiedzieć, że nie rozumieją, więc siedzą cichutko, a problemy się nawarstwiają - mówi Ewa Kozok, nauczycielka matematyki. - Nie ukrywam, że jest mi teraz trudniej wytłumaczyć różne rzeczy.

Jak podkreśla Iwona Iwanowska, również nauczycielka matematyki i wicedyrektor, w starszych klasach wszystko zależy od ucznia. 

- Jeśli ma chęć się nauczyć to nie ma żadnego problemu. Mamy Teamsy, e-dziennik, kontakt mailowy, telefoniczny - na bieżąco możemy się kontaktować ze sobą. I to miało odzwierciedlenie na egzaminie ósmoklasisty, bo ci, którzy się uczyli mieli bardzo dobre wyniki, po 70-80% - mówi pani Iwona. - Natomiast są też uczniowie, z którymi jest utrudniony kontakt, nie chcą się wypowiadać. Na klasycznych lekcjach również są uczniowie, którzy niechętnie zabierają głos, ale w klasie i można ich jakoś przycisnąć do odpowiedzi - dodaje. 

Zamknęli się jeszcze bardziej

 Małgorzata Strożek jest pedagogiem szkolnym i doradcą zawodowym.

- Teraz zamiast kontaktu bezpośredniego pozostało mi jedynie czatowanie z uczniami i rozmowy przez kamerkę. Brakuje czasem takiego poklepania po ramieniu, płaczu, śmiechu - bo i tak bywa w pokoju pedagoga - mówi pani Małgorzata. -  Najgorsza jest cisza, kiedy prosimy kogoś o odpowiedź, a nagle nie działa mikrofon.  Zdarza się, że niby uczeń jest zalogowany na lekcję, ale w niej nie uczestniczy. Wiemy, że dzieci spotykają się ze sobą po lekcjach i bardzo dobrze. Ale niestety są wśród nich osoby, które jeszcze bardziej się w sobie zamknęły. Komputer wypełnił całe ich życie, bo nie wyłączają go po lekcjach, ale dalej siedzą w internecie, grają, czatują... - dodaje ze smutkiem.  

Są bardziej samodzielne

Kiedy uczniowie wrócą do szkolnych ław, nauczyciele będą musieli ponownie przerabiać zagadnienia, z którymi dzieci mają trudności. Są jednak plusy zdalnej nauki. 

- Dzieci nauczyły się samodzielności, czasami przypominają, że coś trzeba jeszcze zrobić powtórzyć. Moje pierwszaki mówią często, że są sami, że w pokoju za ścianą tylko siedzi starszy brat lub siostra. Dzieci cieszą się, że są dzielne, a ja kilka razy wywołuję ich do odpowiedzi, żeby wiedzieć, że wszystko jest w porządku - mówi Krystyna Obrączka. 

- Wcześniej było tak, że jedynie w szkole mieliśmy kontakt z uczniami. Teraz mamy go praktycznie cały czas, bo dzieci cały dzień piszą, że coś wysłały, coś zrobiły lub czegoś nie potrafią zrobić. Wydoroślały, zdają sobie sprawę z powagi sytuacji - dodaje Ewa Kozok. 

- Plusem jest na pewno to, że uczniowie, którzy byli bardzo pobudliwi wyciszyli się i jest z nimi bardzo dobry kontakt. Na zdalnym nauczaniu musi być większa relacja z nauczycielem, bo teraz szkoła jest już zupełnie inna niż była do tej pory - podkreśla Iwona Iwanowska. 

 - Kiedy dzieci przyszły do szkoły po tej długiej nieobecności to przez kilka dni na korytarzach nie było gwaru i było to dla nas przygnębiające. Była ogromna cisza, coś niespotykanego do tej pory na szkolnych korytarzach. Uczniowie mówili do siebie szeptem i na nowo musieliśmy ich otworzyć na to, że mogą się wykrzyczeć, wybiegać. Od tego są przerwy w prawdziwej szkole - żeby odpocząć i zebrać siły przed kolejną lekcją - dodaje pani Elwira. 

Zgodnie z harmonogramem luzowania obostrzeń uczniowie klas I-III wrócili już do nauki stacjonarnej, więc w szkołach powoli robi się radośnie i gwarnie. 


Podziel się
Oceń

Komentarze

Reklama
ReklamaHeimat
Reklama
ReklamaMaxima 2
ReklamaHelios
Reklama
ReklamaOptyk Ptak 1197
ReklamaRe-gat
zachmurzenie duże

Temperatura: 2°C Miasto: Strzelce Opolskie

Ciśnienie: 1019 hPa
Wiatr: 27 km/h

Ostatnie komentarze
J Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Żeby tylko były dokładne informacje na tych tabliczkach.Data dodania komentarza: 25.11.2025, 06:39Źródło komentarza: W gminie pojawią się nowe tabliczki informacyjne. Turyści powinni być zadowoleni J Autor komentarza: Jerzy S.Treść komentarza: Kacper! Szczerze gratuluję pasji i zaangażowania w historycznych poszukiwaniach. Kontynuuj i rozwijaj zainteresowania związane z przeszłością swojej małej ojczyzny i pamiętaj: per aspera ad astra... Jerzy S.Data dodania komentarza: 23.11.2025, 14:52Źródło komentarza: 18-latek z Piotrówki publikuje unikatowe przedwojenne historie J Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Przebudowa ulicy Dzierżonia w dzielnicy FosowskieData dodania komentarza: 17.11.2025, 07:54Źródło komentarza: Kto rządzi w inwestycyjnym wyścigu w powiecie strzeleckim? Oto ranking G Autor komentarza: SkinnyTreść komentarza: Akcja wygląda na ratowanie dopłat z kasy EU. Śpieszą się, bo rok się kończy. Ale i tak można było przecież za te pieniądze inne konieczne remonty wykonać. Te pewnie były zbyt skomplikowane aby je zakończyć jeszcze przed Bożym Narodzeniem.Data dodania komentarza: 4.11.2025, 10:10Źródło komentarza: Drogi po budowie ronda wyglądają jak po wojnie. Kto je naprawi? S Autor komentarza: SmokTreść komentarza: "Objazd był wytyczony przez Kolonowskie i Ozimek, nie możemy odpowiadać za to, że kierowcy nie stosowali się do niego." - Możecie i odpowiadacie. To ZDW przeprowadził remont i jest odpowiedzialny za wszystko, co się z nim wiąże. Jak bierzecie hydraulika do domu na remont instalacji, to odpowiada on za wszystko, czy przy jego okazji zniszczy. Nie zrobiliście bypassu - to wy za to odpowiadacie. Wytyczyliście nierealny objazd na zasadzie dupochronu - to wy jesteście za niego odpowiadacie. Idziemy dalej - sprapraliście dobrą drogę Kolonowskie - Krasiejów: to wy za to odpowiadacie. Znaleźliście na drodze "mikropęknięcia" i zrobiliście z tego pretekst do przeprowadzenia niepotrzebnego remontu. W tym samym czasie na drodze Kolonowskie - Zawadzkie pęknięcia są już nie tylko mikro, ale i makro, droga zaczyna straszyć dziurami, a most na Małej Panwi tylko czeka, by się zawalić, ale tu remont nie jest potrzebny. W rezultacie zamiast dwóch dobrych dróg mamy teraz dwie spaprane. Na dodatek zabieracie się do remontu dobrej drogi Jemielnica - Piotrówka, kolejny przykład radosnej twórczości, gdzie wywalacie pieniądze w niepotrzebne inwestycje, a drogi, które naprawdę remontu potrzebują, stoją i czekają w kolejce na niewiadomo co. I to niestety wy, ZDW za to odpowiadacie.Data dodania komentarza: 30.10.2025, 08:09Źródło komentarza: Drogi po budowie ronda wyglądają jak po wojnie. Kto je naprawi? G Autor komentarza: SkinnyTreść komentarza: "Artoo-Detoo" ;-) (R2D2)Data dodania komentarza: 20.10.2025, 13:36Źródło komentarza: Od śląskiej godki do globalnej sławy. Synek z Raszowej podbija świat technologii
Reklama
Reklama