Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 16 grudnia 2025 02:42
Reklama
Reklama

Będą w tym miesiącu

Będą w tym miesiącu
Po prawej stronie z tyłu widać stojaki na rowery, ale miejsca na wiaty przystankowe na razie pozostają puste

W styczniu 2020 roku, po niemal półrocznym poślizgu, zakończono budowę centrum przesiadkowego w Zawadzkiem. W związku z opóźnieniem w realizacji prac gmina 8 września 2020 roku złożyła wniosek do sądu o zapłatę przez wykonawcę kary wynikającej z umowy.

Obiekt składa się z dużego parkingu, zatok autobusowych i ronda usprawniającego ruch przy dworcu PKP. Centrum dobrze służy kierowcom, którzy mogą tu bezpiecznie parkować swoje auta i przesiąść się do pociągu, bądź autobusu, nadal jednak teren nie jest przyjazny dla korzystających z komunikacji autobusowej.

Przy przystankach wciąż nie ma wiat, a pasażerowie czekają i mokną. Choć centrum było gotowe od stycznia, przetarg na zakup i montaż wiat oraz zakup i montaż stojaków na rowery rozpisano dopiero pod koniec września. Zgodnie z przetargiem dwie wiaty autobusowe oraz dziesięć stojaków na rowery powinny być gotowe do 21 grudnia.

Pierwotnie zakładano, że stojaki na rowery będą stały pod zadaszeniem, a na terenie centrum pojawiły się już stojaki, ale bez dachu. Z dokumentacji przetargowej wynika, że zrezygnowano z tego rozwiązania.

Radna Katarzyna Kanoza swego czasu apelowała, aby nowe wiaty przystankowe były dużymi konstrukcjami, bo stosowane ostatnio w gminie małe zadaszenia z krótkimi ściankami bocznymi nie chronią skutecznie przed deszczem i wiatrem. Wniosek radnej zrealizowano częściowo. Jedna z wiat na centrum przesiadkowym będzie miała ścianki boczne o szerokości 1,38 m, a druga już tylko 0,50 m. Pod obiema wiatami znajdzie się ławeczka oraz miejsce dla niepełnosprawnych.

Można się jedynie domyślać, że powodem opóźnień i ograniczeń w projekcie jest niedobór środków w gminnym budżecie. Trzeba przypomnieć, że budowa centrum przesiadkowego była dofinansowywana z pieniędzy unijnych, więc na wszelkie zmiany w projekcie, takie jak brak zadaszenia nad wiatą na rowery, musiał się zgodzić urząd marszałkowski. W sumie koszt wykonania i montażu wiat przystankowych i stojaków na rowery to niespełna 60 tysięcy złotych.

 


Podziel się
Oceń

Komentarze

N.Cz. 05.12.2020 17:54
Samorząd zapomniał o dostosowaniu chodnika prowadzącego do opisywanego Centrum Przesiadkowego od ul. Dworcowej przy wjeździe do kinoteatru ... Link do zdjęcia: https://scontent.fpoz4-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/129414459_3630161100369330_6481830645939997886_o.jpg?_nc_cat=111&ccb=2&_nc_sid=dbeb18&_nc_ohc=824ISAOtM8wAX9M_Di-&_nc_ht=scontent.fpoz4-1.fna&oh=03964ea3bad461c2a1fad06e77ebedab&oe=5FF1C0EF
janciowodnik 03.12.2020 10:51
Brawo ,brawo, brawo !!!!! Pełny sukces !!! Teraz czekamy na powtórkę sukcesu z halą sportową !!!! Brawo Wy !!! Szybko, skutecznie ,bardzo tanio. Taki Burmistrz to marzenie każdej gminy. Żal będzie się żegnać jak skończy się kadencja !!!!!
Smok 02.12.2020 17:06
Pytanie do administracji: gdzie jest forum, na którym można rozpocząć nowy wątek? I pytanie: Dlaczego na os. Powstańców Śl. w Zawadzkiem została zlikwidowana "strefa zamieszkania"? Strefa ta obowiązywała tu od lat, nadal obowiązuje na oś. Manhattan, Nowym Osiedlu i oś. Świerkle. We wszystkich wymienionych miejscach strefa taka jak najbardziej ma uzasadnienie, są to bowiem miejsca wzmożonego ruchu pieszych, w tym dzieci, natomiast ruch samochodowy ogranicza się jedynie do dojazdu do posesji i to głównie przez mieszkańców. W "strefie zamieszkania" obowiązują istotne regulacje zasadniczo różne od zasad panujących gdzie indziej. Najważniejszą z nich jest to, że piesi w takiej strefie mają pierwszeństwo przed pojazdami. Zasada ta powoduje, że to piesi w takiej strefie na ulicy są gospodarzami i to dla nich przeznaczona jest ulica. Samochód w takiej strefie jest gościem i nie może zakładać, że pieszych tu nie będzie, musi więc jechać tak, żeby w każdej chwili móc się zatrzymać i przepuścić pieszego. Całe osiedle objęte strefą zamieszkania staje się jednym wielkim placem zabaw, po którym samochody mogą jeździć z zastosowaniem tylko najwyższej ostrożności (trochę tak, jak samochody dostawcze na targowisku w dzień targowy). Po drugie, w strefie zamieszkania piesi mogą poruszać się całą szerokością jezdni. Nie muszą korzystać z chodników, nie muszą chodzić lewą stroną. Cała strona jest własnością pieszego, a samochód gościem. Po trzecie, w strefie takiej obowiązuje ograniczenie prędkości do 20km/h. I po czwarte, nie wolno parkować w niewyznaczonych miejscach. Gmina zdecydowała się na likwidację strefy zamieszkania na oś. Powstańców Śl. Tym samym zlikwidowała uprzywilejowaną pozycję pieszych. Intencją pisma ze Spółdzielni Mieszkaniowej, na podstawie której gmina dokonała zmian, było umożliwienie legalnego parkowania samochodów przy nowo wyremontowanym odcinku przy bloku nr 11, gdzie miejsce na parkowanie jest, ale zgodnie z przepisami, jest zabronione. Sposób, w jaki gmina tego dokonała, przypomina wylewanie dziecka z kąpielą. Przez likwidację strefy zamieszkania umożliwiono legalne parkowanie w miejscach, które nie są osobno wyznaczone (w tym przy wspomnianej drodze), ale przy okazji odesłano pieszych na pobocze i chodniki i dano samochodom na osiedlowych uliczkach pierwszeństwo. Zabrano tym samym przestrzeń osiedla pieszym i oddano pod władanie samochodom. Nie o to chodziło. Panie Burmistrzu, "Strefa zamieszkania" jest tu najlepszym dostępnym rozwiązaniem i nie ma najmniejszych przesłanek, by ją likwidować. Nawet gdyby, to czym się różni oś. Powstańców od np. Manhattanu, że w jednym strefa obowiązuje, a w drugi nie. Problem jest taki, że wg obowiązującego prawa w strefie zamieszkania nie wolno parkować w miejscach niewyznaczonych. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, żeby takich miejsc nie można było wyznaczyć. Dlatego odpowiedzią na pismo Spółdzielni Mieszkaniowej powinno być wyznaczenie miejsc parkingowych wzdłuż drogi przy bloku nr 11, np. przez ustawienie na wspomnianym odcinku znaków D-18 "Parking". W ten sposób pozostawiamy wszystkie pozostałe dobrodziejstwa wynikające ze "Strefy zamieszkania", w szczególności z odwróceniem ról kierowców i pieszych, w których to piesi (i dzieci) stają się na drodze gospodarzami. Wnoszę o przywrócenie "Strefy zamieszkania" na oś. Powstańców Śl. i oznaczenie miejsc parkingowych.
Smoczyca 05.12.2020 23:27
Wnosic to ty sobie mozesz. Rownie dobrze mozesz wyrazic zaniepokojenie. Co z tego wynika?
Skinny 07.12.2020 12:51
Istnieje przepis, ktory uniemozliwia wprowadzenie strefy zamieszkania w obszarze do ktorego dojazd do tejze strefy prowadzi od drogi, na ktorej ograniczenie przedkosci jest wyzsze niz (bodajze) 30 km/h Chodzie tutaj o stopniowe spowalnianie ruchu - ktos z Z-go juz gdzies tutaj o tym pisal. Dlatego wprowadzenie owej strefy zamieszkania bylo mozliwe na Boguslawskiego, bo na Powstancow wprowadzona zostala strefa 30.
Smok 23.12.2020 23:51
Możesz znaleźć ten przepis? Wydaje mi się, że to raczej zalecenie niż przepis. Przy wjeździe na Bogusławskiego nie ma 30-ki, bo na PS jest strefa 40, a na dodatek na kanale hutniczym jest odwołana. Podobnie na Nowym Osiedlu do strefy zamieszkania wjeżdża się bezpośrednio z Opolskiej, gdzie jest 50km/h. To samo zresztą jest przy wjeździe na Manhattan, a na PS gmina zlikwidowała strefę, bo Spółdzielnia wystosowała pismo, żeby umożliwić parkowanie przy wyremontowanej drodze obok 11-ki. Gmina zamiast wyznaczyć tam miejsca parkingowe zlikwidowała strefę zamieszkania na całym osiedlu. Żeby było ciekawiej, na drodze przy przy dojeździe do gimnazjum postawiono strefę 30 mimo, iż metr przed nim stoi świeżo ustawiony znak "strefa 20" (po zlikwidowanej strefie zamieszkania). Jest też znak "droga bez przejazdu" mimo, że można objechać osiedle i wyjechać z drugiej strony. Odnoszę wrażenie, że nad organizacją ruchu w naszym mieście nikt nie panuje, nikt nie ma żadnej koncepcji ani pomysłu, wszystko się robi z przypadku, a całością zajmuje się ktoś, kto nie ma kompletnie o tym pojęcia. Burmistrz na zadane w tej sprawie pytanie na stronie Zawadzkiego nie odpowiedział.
Smok 23.12.2020 23:38
Powyższe pytanie zostało wysłane w Zapytaniach do Burmistrza na stronie Zawadzkiego. W listopadzie. Bez odpowiedzi.
Reklama
ReklamaHeimat
Reklama
ReklamaMaxima 2
ReklamaHelios
Reklama
ReklamaOptyk Ptak 1197
ReklamaRe-gat
bezchmurnie

Temperatura: 0°C Miasto: Strzelce Opolskie

Ciśnienie: 1022 hPa
Wiatr: 18 km/h

Ostatnie komentarze
J Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Żeby tylko były dokładne informacje na tych tabliczkach.Data dodania komentarza: 25.11.2025, 06:39Źródło komentarza: W gminie pojawią się nowe tabliczki informacyjne. Turyści powinni być zadowoleni J Autor komentarza: Jerzy S.Treść komentarza: Kacper! Szczerze gratuluję pasji i zaangażowania w historycznych poszukiwaniach. Kontynuuj i rozwijaj zainteresowania związane z przeszłością swojej małej ojczyzny i pamiętaj: per aspera ad astra... Jerzy S.Data dodania komentarza: 23.11.2025, 14:52Źródło komentarza: 18-latek z Piotrówki publikuje unikatowe przedwojenne historie J Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Przebudowa ulicy Dzierżonia w dzielnicy FosowskieData dodania komentarza: 17.11.2025, 07:54Źródło komentarza: Kto rządzi w inwestycyjnym wyścigu w powiecie strzeleckim? Oto ranking G Autor komentarza: SkinnyTreść komentarza: Akcja wygląda na ratowanie dopłat z kasy EU. Śpieszą się, bo rok się kończy. Ale i tak można było przecież za te pieniądze inne konieczne remonty wykonać. Te pewnie były zbyt skomplikowane aby je zakończyć jeszcze przed Bożym Narodzeniem.Data dodania komentarza: 4.11.2025, 10:10Źródło komentarza: Drogi po budowie ronda wyglądają jak po wojnie. Kto je naprawi? S Autor komentarza: SmokTreść komentarza: "Objazd był wytyczony przez Kolonowskie i Ozimek, nie możemy odpowiadać za to, że kierowcy nie stosowali się do niego." - Możecie i odpowiadacie. To ZDW przeprowadził remont i jest odpowiedzialny za wszystko, co się z nim wiąże. Jak bierzecie hydraulika do domu na remont instalacji, to odpowiada on za wszystko, czy przy jego okazji zniszczy. Nie zrobiliście bypassu - to wy za to odpowiadacie. Wytyczyliście nierealny objazd na zasadzie dupochronu - to wy jesteście za niego odpowiadacie. Idziemy dalej - sprapraliście dobrą drogę Kolonowskie - Krasiejów: to wy za to odpowiadacie. Znaleźliście na drodze "mikropęknięcia" i zrobiliście z tego pretekst do przeprowadzenia niepotrzebnego remontu. W tym samym czasie na drodze Kolonowskie - Zawadzkie pęknięcia są już nie tylko mikro, ale i makro, droga zaczyna straszyć dziurami, a most na Małej Panwi tylko czeka, by się zawalić, ale tu remont nie jest potrzebny. W rezultacie zamiast dwóch dobrych dróg mamy teraz dwie spaprane. Na dodatek zabieracie się do remontu dobrej drogi Jemielnica - Piotrówka, kolejny przykład radosnej twórczości, gdzie wywalacie pieniądze w niepotrzebne inwestycje, a drogi, które naprawdę remontu potrzebują, stoją i czekają w kolejce na niewiadomo co. I to niestety wy, ZDW za to odpowiadacie.Data dodania komentarza: 30.10.2025, 08:09Źródło komentarza: Drogi po budowie ronda wyglądają jak po wojnie. Kto je naprawi? G Autor komentarza: SkinnyTreść komentarza: "Artoo-Detoo" ;-) (R2D2)Data dodania komentarza: 20.10.2025, 13:36Źródło komentarza: Od śląskiej godki do globalnej sławy. Synek z Raszowej podbija świat technologii
Reklama
Reklama