Z powodu koronawirusa na rynku pracy najbardziej poszkodowani są młodzi pracownicy. Prawie jedna trzecia aktywnych zawodowo osób do 24. roku życia pracuje w sektorach najbardziej „zainfekowanych” obostrzeniami: gastronomii, hotelarstwie, usługach, sprzedaży.
W pierwszym kwartale 2020 roku największe bezrobocie odnotowano wśród osób w wieku 15-24 lata - 8,7%. Bezrobocie na poziomie 3,9% obserwuje się wśród osób w wieku 25-43 lat (dane GUS). Blisko połowa aktywnych zawodowo młodych Polaków straciła pracę.
Gdzie szukać?
Wakacje to okres, w którym wzrasta zainteresowanie podjęciem pracy wśród studentów. W Polsce na uczelniach wyższych studiuje ok. 1,2 mln osób. Dotychczas bardzo często zatrudniali się „na sezon” w gastronomii, hotelarstwie czy usługach. W tym sezonie nieco trudniej o zajęcie.
Obecnie wiele firm uruchamia programy stażowe oraz poszukuje osób na stanowiskach asystenckich, które będą wspierały ich w codziennej pracy, np. asystent w dziale marketingu, finansów, obsługi klienta, sprzedaży, administracji czy obsługa recepcji. Oferty te są skierowane do osób, które nie posiadają doświadczenia zawodowego bądź u których jest ono znikome. Właśnie w tych obszarach młodzi mogą spróbować swoich sił i znaleźć alternatywne zatrudnienie.
Jak szukać efektywnie?
Z analiz firmy rekrutacyjnej Devire wynika, że dotychczas blisko 60% kandydatów szukało pracy przez mniej niż 3 miesiące. W dobie pandemii czas wydłużył się do 6 miesięcy. Przeciągają się również procesy decyzyjne w firmach, więc należy uzbroić się w cierpliwość.
Warto śledzić oferty pracy, które pojawiają się w zakładce „kariera” na oficjalnych stronach firm bądź też na ich profilach na biznesowych portalach społecznościowych (LinkedIn). Dobrym adresem są również oferty w wyszukiwarkach, takich jak Pracuj, infoPraca i innych. Pomocna w poszukiwaniu pracy może być rekomendacja kolegów i koleżanek, już zatrudnionych u danego pracodawcy.
Stwórz dobre CV
Osoby ubiegające się o zatrudnienie, nawet sezonowe, powinny starannie przygotować swój życiorys. Pracodawcy zwracają uwagę na jakość CV i listu motywacyjnego. To są wizytówki kandydatów do pracy. Nie mogą zawierać błędów, nie powinny być szablonami. Należy przygotować życiorys pod kątem oferty, na którą aplikujemy.
Ważne, by określić swój cel zawodowy, obszary, w których chcemy się rozwijać, a następnie - wg przyjętego klucza - zawężać listę potencjalnych pracodawców i ofert.
Zanim wyślemy CV, należy dokładnie zapoznać się z ofertą pracy i doczytać, do kogo ma być ono kierowane.
Komentarze