Nowe logo gminy budzi emocje: co to za wieże? I za ile?
Gmina Strzelce Opolskie ma nowo logo z wizerunkiem trzech wież. Ratusz zrobił na Facebooku sondę wśród mieszkańców, jak im się ono podoba. No i posypała się lawina krytycznych komentarzy - choć są też głosy pozytywne.
Co to ma być? Stare logo było ładniejsze. Zupełnie nie kojarzy się z naszymi Strzelcami. Czemu nie ma postaci strzelca z psem? Czemu nie ma herbu? Barwy miasta są inne. Czy to trzy strzykawki? Najmniejsza wieża (jak wyliczono dwa razy niższa niż ta kościelna - red.) jest tu największa, to błąd. To wieża czy meczet? Trzeba było dodać jeszcze wieżę ciśnień...
Komentarze pod postem na profilu gminy Strzelce Opolskie pokazują, że logo budzi spore emocje. Mieszkańcy mieli się wypowiedzieć na jego temat, ale chyba przedstawiciele działu promocji miasta nie takiej reakcji oczekiwali. Tym bardziej, że po tym jak zwróciliśmy się do ratusza o wyjaśnienia w tej sprawie, to otrzymaliśmy odpowiedź, że logo już zostało wybrane i zaakceptowane przez burmistrza. 5 czerwca logo zostało oficjalnie zaprezentowane na Facebooku i znalazło się w zdjęciu profilowym Gminy Strzelce Opolskie. Facebookowa sonda ("Jak się wam podoba? Z czym się wam kojarzy grafika?”) to de facto zatem tylko zapytanie o wrażenia. Sugestie, żeby logo wyglądało inaczej, są spóźnione, bo na etapie wyboru konsultacji społecznej nie przewidziano. Ale z drugiej strony uwagi, że wcześniejsze logo było ładniejsze, są nietrafione. Wcześniej gmina nie posiadała go wcale.
- Podczas audytu funkcjonalno-organizacyjnego przeprowadzonego w Urzędzie Miejskim w Strzelcach Opolskich wskazano na brak polityki identyfikacji wizualnej i zasadne wprowadzenie standardów w tej kwestii - wyjaśnia burmistrz Jan Wróblewski. - Rozważaliśmy oparcie identyfikacji wizualnej na herbie gminy Strzelce Opolskie, jednak okazało się to niemożliwe, bo herb nie był nigdy analizowany i nie został zatwierdzony przez Komisję Heraldyczną przy Ministrze Spraw Wewnętrznych i Administracji, a proces opiniowania przez komisję jest długotrwały, może trwać nawet do kilku lat.
Jak wyjaśnia burmistrz, w najbliższym czasie wdrożona będzie procedura skierowania herbu do zaopiniowania przez Komisję Heraldyczną przy Ministrze Spraw Wewnętrznych i Administracji. Natomiast w sprawie opracowania znaku identyfikacyjnego, który mógłby być wykorzystywany w działaniach promocyjnych, zewnętrznej komunikacji i w materiałach biurowych wytwarzanych w Urzędzie Miejskim, skierowano zapytanie do czterech biur projektowych. Ostatecznie wybrano symbol trzech wież i dwa znaki kolorystyczne, które nie nawiązują do barw gminy. Centralnie w logo umieszczono rysunek wieży pałacowej.
- Sercem naszego miasta i jego niewątpliwym atutem jest Park Renardów. Spacerujący po nim widzą charakterystyczne dla miasta wieże i piękną zieleń. To nas inspirowało, te elementy chcieliśmy ująć w znaku wizualnym. Nasze miasto i gminę widzimy jako zielone, słoneczne i pogodne miejsce, do tego nawiązują kolory zielony i żółty umieszczone w nowym znaku promocyjnym. Barwy naszej gminy określa statut - to kolory żółty i niebieski i nic się w tej sprawie nie zmieniło. Znak promocyjny może być jednak nowoczesny i kreatywny, nie musi mieć historycznego rodowodu ani nawiązywać do barw gminy - dodaje burmistrz.
Logo miasta i gminy podzieliło jednak mieszkańców. W ciągu tygodnia pod postem sondażowym w tej s prawie pojawiło się ponad 80 komentarzy, m.in. wypowiedziało się Centrum Edukacji Ekologicznej Odział PTTK w Strzelcach Opolskich:
"Logo powinno być rozpoznawalne i jednoznaczne. Gdy usuniemy nazwę miasta, to minimum 50% nie będzie wiedziało czego dotyczy. Jeżeli logo ma być wewnętrzne, to nie ma sprawy, mieszkańcy się odnajdą. Jeżeli miałoby promować miasto na zewnątrz, to mocno zakłamuje rzeczywistość” - czytamy we wpisie organizacji. - "Umieszczanie w symbolu Strzelec, jakim jest logo, na pierwszym i najważniejszym planie wieży zamkowej, czy jak kto woli pałacowej, jest co najmniej nieostrożne. Pałac bowiem pozostaje nadal w ruinie. W centralnym miejscu tego loga powinna się ewidentnie znaleźć imponująca i piękna wieża ratusza (...) druga pod względem wysokości. Jest bardzo charakterystyczna i mocno rozpoznawalna. Każdy przejeżdżający przez miasto widzi ją w najważniejszym miejscu. Tam jest siedziba władzy miejskiej. Cała reszta to dodatek” - argumentuje CEE Oddział PTTK.
W dyskusji facebookowej pojawiły się też spekulacje na temat kwoty wydatkowanej przez ratusz na logo. Zapytaliśmy o to. A oto uzyskana odpowiedź: "Opracowanie znaku to koszt 3775 zł netto, księga znaku 1220 zł netto, a projekt pakietu materiałów biurowych i promocyjnych to koszt 2880 zł netto".
Ratusz odpowiedział nam też na pytanie, czy rozważana jest ewentualna korekta logo: "Prace zostały zakończone, zatem korekty nie są planowane”.
Czytaj wszystkie najważniejsze informacje z powiatu strzeleckiego. Kup aktualne e-wydanie "Strzelca Opolskiego"!
Komentarze