Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 16 grudnia 2025 21:13
Reklama
Reklama

Jazda na kropelce

Jazda na kropelce

Nieuchronnie zbliża się czas letnich wyjazdów. W tym roku wiązać się będzie z mniejszym niż zwykle rachunkiem na stacjach benzynowych, ale od jakiegoś czasu daje się zauważyć systematyczny wzrost cen rekordowo taniego do tej pory paliwa. Prędzej czy później więc oszczędna jazda znów będzie w cenie.

W 2006 roku pewien Austriak - Gerhard Plattner wziął na warsztat bardzo oszczędny wóz - Škodę Fabię Greenline, która wg producenta spalać miała 3,4 l/100km. Na pełnym baku auto miało więc możliwość przejechania 1323,5 km. Maniakowi oszczędnej jazdy udało się jednak przejechać dystans 2006 km i zejść ze spalaniem do 2,2 l oleju napędowego na 100 km.

Oto kilka jego rad, dzięki którym można znacznie zaoszczędzić:

Nie warto rozgrzewać silnika (nawet w zimie). Współczesne samochody nie potrzebują takich zabiegów i są gotowe do jazdy od razu po uruchomieniu. Praca na jałowym biegu to oczywista strata paliwa, a wpływa na to nawet taka czynność, jak zapinanie pasów. Warto więc zrobić to przed uruchomieniem silnika.

Przewiduj. Bardzo paliwożerne jest gwałtowne hamowanie przed światłami i ruszanie po zapalenia się zielonego sygnału. Staraj się prowadzić tak, żeby samochód doturlał się do skrzyżowania, gdy zapalone jest czerwone światło.

Dobrym zwyczajem jest wyłączanie silnika nawet przy krótkim postoju (np. na skrzyżowaniu lub przejeździe kolejowym). Nowoczesne wozy często mają już wbudowaną funkcję samoczynnego wyłączania silnika przy postojach. W większości przypadków trzeba jednak o to zadbać samemu.

Niskie obroty oznaczają niskie zużycie paliwa. Po uruchomieniu wozu tak szybko jak to możliwe wrzucaj wyższe biegi aż do uzyskania pożądanej prędkości.

Jedź ze stałą prędkością. Każde przyspieszanie i hamowanie wiąże się z niepotrzebnym zużyciem paliwa. Jeżeli jedziemy autostradą lub drogą ekspresową, gdzie jest możliwe długotrwałe utrzymanie jednakowej prędkości, warto użyć tempomatu. Rodzina może okrzyknąć cię najnudniejszym kierowcą w kraju, ale co zaoszczędzisz to twoje.

Podczas przedzierania się przez pagórkowaty teren trzeba przewidywać następne ruchy. Przy zjeździe ze wzniesienia należy nabrać prędkości, by podjazd wymagał jak najmniejszej pracy silnika. Przy większych zjazdach warto zrobić to na jałowym biegu (nie wyłączaj silnika, bo stracisz wspomaganie hamowania!).

Na zużycie paliwa duży wpływ ma właściwe ciśnienie powietrza w oponach. Jeżdżenie na flaku znacznie zwiększa opory toczenia, a to może podnieść spalanie nawet o 10%. Więcej paliwa potrzeba też na przejechanie tej samej trasy w razie używania opon zimowych. Warto więc wymienić je na letnie, gdy tylko się ociepli.

Zrezygnuj z bycia przygotowanym na wszystkie okazje. Wożenie ze sobą na wszelki wypadek namiotu, lodówki turystycznej, roweru i kompletu młotków nie jest najlepszym pomysłem. Samochód powinien być tak lekki jak to tylko możliwe, bo każdy dodatkowy ciężar oznacza większy wysiłek dla silnika. Pełny bagażnik w ekstremalnej sytuacji oznacza nawet 20% większe zużycie paliwa.

Nie bez powodu współczesne auta mają tak miękkie kształty. Bardziej opływowa sylwetka oznacza mniejsze opory owiewającego ją powietrza. Wszystko co wystaje ponad podstawową bryłę samochodu jest złe dla ekonomicznej jazdy. Należy w miarę możliwości zrezygnować z dachowego bagażnika lub przypiętych do wozu rowerów lub nart. Tu też stawka toczy się o 20% zużytego paliwa więcej.

Największy letni przyjaciel kierowcy, klimatyzacja, także ma duży wpływ na spalanie. Włączona na maksymalne obroty potrafi zwiększyć zużycie paliwa nawet o 2 l/100km. Tutaj natrafiamy jednak na dylemat. Przed klimatyzacją ostrzegają lekarze, bo obniżenie temperatury o więcej niż 6 stopni to prosta droga do przeziębienia w samym środku lata. Zdrowsze jest jeżdżenie z otwartymi oknami, lecz wtedy zużycie paliwa wzrasta jeszcze bardziej. Gdy jest to konieczne jedynym rozsądnym wyjściem jest korzystanie z klimatyzacji, ale w bardzo ograniczonym zakresie.

 


Podziel się
Oceń

Komentarze

Reklama
ReklamaHeimat
Reklama
ReklamaMaxima 2
ReklamaHelios
Reklama
ReklamaOptyk Ptak 1197
ReklamaRe-gat
zachmurzenie duże

Temperatura: 1°C Miasto: Strzelce Opolskie

Ciśnienie: 1020 hPa
Wiatr: 13 km/h

Ostatnie komentarze
J Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Żeby tylko były dokładne informacje na tych tabliczkach.Data dodania komentarza: 25.11.2025, 06:39Źródło komentarza: W gminie pojawią się nowe tabliczki informacyjne. Turyści powinni być zadowoleni J Autor komentarza: Jerzy S.Treść komentarza: Kacper! Szczerze gratuluję pasji i zaangażowania w historycznych poszukiwaniach. Kontynuuj i rozwijaj zainteresowania związane z przeszłością swojej małej ojczyzny i pamiętaj: per aspera ad astra... Jerzy S.Data dodania komentarza: 23.11.2025, 14:52Źródło komentarza: 18-latek z Piotrówki publikuje unikatowe przedwojenne historie J Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Przebudowa ulicy Dzierżonia w dzielnicy FosowskieData dodania komentarza: 17.11.2025, 07:54Źródło komentarza: Kto rządzi w inwestycyjnym wyścigu w powiecie strzeleckim? Oto ranking G Autor komentarza: SkinnyTreść komentarza: Akcja wygląda na ratowanie dopłat z kasy EU. Śpieszą się, bo rok się kończy. Ale i tak można było przecież za te pieniądze inne konieczne remonty wykonać. Te pewnie były zbyt skomplikowane aby je zakończyć jeszcze przed Bożym Narodzeniem.Data dodania komentarza: 4.11.2025, 10:10Źródło komentarza: Drogi po budowie ronda wyglądają jak po wojnie. Kto je naprawi? S Autor komentarza: SmokTreść komentarza: "Objazd był wytyczony przez Kolonowskie i Ozimek, nie możemy odpowiadać za to, że kierowcy nie stosowali się do niego." - Możecie i odpowiadacie. To ZDW przeprowadził remont i jest odpowiedzialny za wszystko, co się z nim wiąże. Jak bierzecie hydraulika do domu na remont instalacji, to odpowiada on za wszystko, czy przy jego okazji zniszczy. Nie zrobiliście bypassu - to wy za to odpowiadacie. Wytyczyliście nierealny objazd na zasadzie dupochronu - to wy jesteście za niego odpowiadacie. Idziemy dalej - sprapraliście dobrą drogę Kolonowskie - Krasiejów: to wy za to odpowiadacie. Znaleźliście na drodze "mikropęknięcia" i zrobiliście z tego pretekst do przeprowadzenia niepotrzebnego remontu. W tym samym czasie na drodze Kolonowskie - Zawadzkie pęknięcia są już nie tylko mikro, ale i makro, droga zaczyna straszyć dziurami, a most na Małej Panwi tylko czeka, by się zawalić, ale tu remont nie jest potrzebny. W rezultacie zamiast dwóch dobrych dróg mamy teraz dwie spaprane. Na dodatek zabieracie się do remontu dobrej drogi Jemielnica - Piotrówka, kolejny przykład radosnej twórczości, gdzie wywalacie pieniądze w niepotrzebne inwestycje, a drogi, które naprawdę remontu potrzebują, stoją i czekają w kolejce na niewiadomo co. I to niestety wy, ZDW za to odpowiadacie.Data dodania komentarza: 30.10.2025, 08:09Źródło komentarza: Drogi po budowie ronda wyglądają jak po wojnie. Kto je naprawi? G Autor komentarza: SkinnyTreść komentarza: "Artoo-Detoo" ;-) (R2D2)Data dodania komentarza: 20.10.2025, 13:36Źródło komentarza: Od śląskiej godki do globalnej sławy. Synek z Raszowej podbija świat technologii
Reklama
Reklama