Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 25 kwietnia 2024 03:24

Czy Twoja strona internetowa jest wygodna dla użytkownika? Dlaczego użyteczność jest, taka ważna?

W życiu codziennym chyba każdy z nas miał styczność z rzeczami, które okazały się kompletnie nieużyteczne. To nie tylko kłopotliwe, ale także bardzo często po prostu irytujące. Weźmy np. sytuację, w której się śpieszymy, a właśnie zabraliśmy się za rozpakowywanie lizaka dla naszej zniecierpliwiony pociechy, cóż czas nie jest naszym sprzymierzeńcem, a ów lizak nie chce z nami współpracować, sposób wykonania i sklejenie jego opakowania sprawia, że z pewnością nie zaliczymy tego produktu do przyjaznych dla użytkownika i zwyczajnie następnym razem sięgniemy po inny.
  • 09.12.2020 13:00
  • Autor: Grupa Tipmedia
Czy Twoja strona internetowa jest wygodna dla użytkownika? Dlaczego użyteczność jest, taka ważna?

Dlaczego inaczej miałoby być, jeśli bierzemy na tapetę strony internetowe? Użyteczne strony www to kwestia równie ważna, jak jej wygląd, czy treści na niej umieszczone i w żadnym wypadku nie powinna zostać zlekceważona, oczywiście, jeśli dążymy do tego, aby podobała się ona odwiedzającemu, lub potencjalnemu klientowi, jeśli mowa o sklepach internetowych.

Co to znaczy użyteczność strony www?

Jeśli tak dłużej się zastanowić, dlaczego sami wybieramy tą, a nie inna witryną, to w prosty sposób odpowiemy sobie na pytanie, czym jest właśnie użyteczność strony internetowej. Użyteczność to nic innego jak funkcjonalność, jej przejrzystość oraz to, w jaki sposób poruszają się po niej użytkownicy, czy przychodzi im to łatwo i nie nastręcza problemów, czy szybko znajdują potrzebne z ich perspektywy informacje.

 

Tak stworzona strona internetowa, sprawia, że odwiedzający zostają na niej na dłużej, oraz równie chętnie do niej wracają.

Web usability według Jakoba Nielsena.

 

Prowadzenie badań nad użytecznością stron internetowych stało się powszechne. Jednym z najbardziej znanych specjalistów z tej dziedziny jest doktor informatyki Jakob Nielsen, to właśnie on nakreślił 5 czynników, które w najwyższym stopniu mają wpływ na jakość i funkcjonalność stron internetowych:

 

  • nauczalność- bierzemy pod uwagę to jak szybko użytkownik, będzie w stanie nauczyć się obsługi strony, podczas pierwszego z nią kontaktu,

  • efektywność- czyli szybkość korzystania z produktu, w tym wypadku strony internetowej, jeśli już się z nią zapoznaliśmy,

  • zapamiętywalność- jak szybko odnajdziemy się w serwisie, jeśli jakiś czas w ogóle go nie przeglądaliśmy,

  • błędy- jak często są popełniane przez użytkowników, czy są poważne, oraz w jaki sposób odwiedzający może samodzielnie sobie z nimi poradzić,

  • satysfakcja- najprościej mówiąc, czy sprawia nam przyjemność korzystanie z danego serwisu.

Użyteczna strona internetowa- jak to osiągnąć?

Jest kilka kwestii, na które powinniśmy kłaść nacisk, jeśli chcemy, aby nasza strona www, była przede wszystkim wygodna dla odbiorcy. Oto kilka z nich:

  • zadbaj o odpowiednie barwy i wielkość czcionki,

  • dopilnuj, aby użytkownik nie czekał zbyt długo na załadowanie strony,

  • usprawnij swoją nawigację, odwiedzający stronę internetową powinni bez problemu znaleźć informację, dlatego też warto używać przycisków i symboli nawigacyjnych, które będą proste i dostępne. Nawigacja zawsze też powinna znaleźć się na górze strony,

  • responsywność witryny, dzięki, której można ją swobodnie przeglądać na różnych urządzeniach mobilnych i stacjonarnych,

  • postaw na dobrze stworzone formularze.

 

Na użyteczność witryny zwraca się szczególną uwagę podczas jej tworzenia. Budując stronę www, należy wziąć pod uwagę, żeby była ona maksymalnie użyteczna dla jej użytkownika, oraz łatwa w obsłudze. Jest to zagadnienie, które stawia się na równi z kwestiami SEO. Pozycja w wyszukiwarkach jest oczywiście bardzo ważna, ale jeśli prowadzimy biznes w internecie w formie sklepów internetowych, a nasi potencjalni klienci, ze względu na nieczytelność i brak użyteczności, nie pozostaną na niej za długo, możemy być pewni, że nawet wysoka pozycja w wyszukiwarce nie zapewni nam sukcesu.

Materiał Partnera