Co to jest punkt końcowy?
Każde urządzenie posiadające dostęp do firmowej sieci LAN może stanowić potencjalną bramę dla cyberprzestępców. Bez względu na to, czy jest to komputer stacjonarny, laptop, tablet, smartfon, a nawet drukarka, wszystkie wpisują się w definicję punktu końcowego. Nieodpowiednio zabezpieczony Endpoint jest zaproszeniem dla każdego, kto chce przechwycić poufne dane lub wywołać zamieszanie w firmie przez wprowadzenie do niej złośliwego oprogramowania.
Obecnie każde rozwinięte przedsiębiorstwo używa właśnie wewnętrznej sieci internetowej. Za jej pomocą dokonuje się komunikacji wewnętrznej i zapewnia zdalne sterowanie urządzeń biurowych ulokowanych w poszczególnych pomieszczeniach. To rozwiązanie niezwykle wygodne i skuteczne, jednak słabo lub zupełnie niezabezpieczone może okazać się początkiem poważnych trudności w firmie.
W jaki sposób chronić każdy endpoint?
Podstawą bezpieczeństwa jest stosowanie odpowiedniego programu antywirusowego. W przypadku niewielkich podmiotów tego typu rozwiązanie okazuje się zwykle wystarczające. Sytuacja zmienia się w momencie rozbudowy sieci wewnętrznej i podłączenia do niej sporej liczby urządzeń mobilnych. Zwiększony ruch generuje stopniowy zanik kontroli nad wykorzystywaniem urządzeń i dostępem do Internetu firmowego.
W korporacjach i przedsiębiorstwach, które na swoim wyposażeniu mają szereg różnorodnego sprzętu, odpowiedni będzie dedykowany system ochrony. Jest to zupełnie oddzielne zabezpieczenie punktów końcowych przez niezależnie działające oprogramowanie. Posiada wrażliwe i adaptacyjne środowisko, które świetnie sprawdza się w monitorowaniu wielu narzędzi biurowych.
Plusy użytkowania zaawansowanych rozwiązań
Korzyścią wynikającą z prezentowanego sposobu ochrony jest innowacyjny sposób działania. System zabezpieczający potrafi uczyć się maszynowo, dzięki czemu rozpoznaje i reaguje na zagrożenia dostrzeżone w firmie. Dzięki temu zapobiega atakom, które mogą zostać niedostrzeżone przez tradycyjne oprogramowanie.
Poza tym działa on w tle każdego podłączonego do LAN urządzenia, stale monitorując jego zachowanie. Wiele systemów tego typu nie wymaga angażowania oddzielnych podmiotów do współpracy. Administracją programu może zajmować się konkretna osoba w przedsiębiorstwie
Należy pamiętać, że koszt wdrożenia oprogramowania jest nieporównywalnie mniejszy od potencjalnych szkód wyrządzonych przez cyberprzestępców. Utrata danych klientów, czy poufnych informacji stanowi poważny problem i może narazić na straty finansowe i zmniejszenie wiarygodności przedsiębiorstwa. Firmy padają również ofiarą oprogramowania ransomware, które blokuje dostęp do urządzeń. Zabezpieczenie się przed cyberatakami świadczy o zapobiegliwości i świadomości istniejących zagrożeń.